Naast een kleurrijke Cabrio Sidewalk special edition heeft MINI twee behoorlijk belangrijke modellen meegenomen naar het 98ste Autosalon van Brussel. Voor de derde generatie JCW GP (die ook terug te vinden is bij de Dream Cars) moet je snel en kapitaalkrachtig zijn om een nog beschikbare bestelbon te tekenen. Op die manier kan je de 306 pk sterke 2.0-liter viercilinder en extreme vormgeving dagdagelijks aanschouwen. De MINI Electric komt even frivool voor de dag als een 3-deurs en doet het met een 184 pk sterke elektromotor en 32,6 kWh sterke batterij waarmee je 232 km rijbereik krijgt. Bestellen kan vanaf 33.100 euro!
Gerelateerde artikels
De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?!
Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug in de vorm van 5 handige (retro) tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.
Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover
De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).
De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!
Naast de zuiver elektrische Cooper (S)E varianten voorziet MINI haar nieuwe (driedeurs) telg ook als Cooper C (156 pk) en Cooper S (204 pk) met verbrandingsmotor.
Naast de frisse (herkenbare!) vormgeving, hightech interieur (met de 9,44” Interaction Unit blikvanger) en de bijna eindeloze personalisatiemogelijkheden draait bij de vijfde generatie MINI toch voornamelijk om de elektrische aandrijflijn. Die is verkrijgbaar in twee varianten, zijnde de Cooper E (184 pk) en Cooper SE (218 pk). Het rijbereik ligt op respectievelijk 305 km of 402 km. Daarnaast voorziet de Britse autoconstructeur nu ook reguliere Cooper varianten met klassieke benzinemotor. Ook deze doen het trouwens zonder zichtbare uitlaatmonden, kwestie van de visuele verschillen zoveel mogelijk te beperken.
De MINI Cooper C is de basisversie met 1.5-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 156 pk / 230 Nm. Daarmee doe je 7,7 seconden over de 0-100 km/u sprint. Toch wanneer je minstens 30.500 euro ter beschikking hebt.
De Cooper S rekent wederom een 2.0-liter viercilinder turbobenzine die hier 204 pk en 300 Nm produceert. Dat resulteert in een 0-100 chrono van 6,6 seconden. De Belgische vanafprijs ligt hier op 34.500 euro. Beide Cooper varianten met verbrandingsmotor komen trouwens standaard met de 8-traps Steptronic automaat. Optioneel help je deze met de flippers achter het stuurwiel.
Om het configuratieproces iets te vergemakkelijken voorziet MINI de Essential, Classic, Favoured en JCW uitrustingsniveau’s. Elk voorzien van specifieke accenten/materialen. Op het bijgeleverde beeldmateriaal zien we een Cooper S in de knappe Ocean Wave Green tint met 18” Slide Spoke velgen. Laat je gerust gaan op mini.be!
Als we de officiële communicatie mogen geloven is de typische (nauwkeurige) MINI besturing nog steeds van de partij. Die staat garant voor het nodige rijplezier, veiligheid en comfort.
MINI geeft alvast een hoop informatie vrij omtrent de funky Aceman, hun zuiver elektrische crossover die later dit jaar gepresenteerd zal worden.
MINI heeft de switch naar een EV gamma ingezet. Zo getuige de zuiver elektrische varianten van de nieuwe Countryman en Cooper die vorig jaar gelanceerd werden. Nu kijkt de Brits-Duitse autoconstructeur wat verder want nog dit kalenderjaar zullen ze de productieversie van de Aceman onthullen. Een compacte crossover die onder de Countryman gesitueerd wordt én steeds zuiver elektrisch zal zijn. Dit in tegenstelling tot de eerdergenoemde MINI EV modellen die je ook met een klassieke verbrandingsmotor kan krijgen.
De toekomstige MINI Aceman zal 4,08 meter lang, 1,75 meter breed en 1,49 meter hoog zijn. Of hij daarmee even praktisch is als de op pensioen gestuurde Clubman moet de toekomst uitwijzen. Binnenin zijn er alvast vijf zitplaatsen beschikbaar.
Momenteel ondergaat de Aceman het nodige ontwikkelingswerk in uitdagende omstandigheden. Kwestie van tegen begin 2025 heelhuids en vooral zorgeloos door de stad te kunnen cruisen. De accupack zal 52,4 kWh groot zijn maar een actieradius werd niet gespecificeerd. Nabij de 400 km zou theoretisch toch mogelijk moeten zijn.
Details omtrent laadsnelheden en prestatiecijfers werden ook nog niet vrijgegeven. Net zoals een prijskaartje. Aangezien de MINI Cooper E minimaal 34.500 euro kost gaan we er vanuit dat de Belgische prijs net onder de 40.000 euro zal starten. In basisvorm uiteraard want als MINI zal ook de Aceman de nodige personalisatiemogelijkheden meekrijgen. En reken op vermogens van 180 pk tot 220 pk!
De productie zal eerst opgestart worden in China, tegen 2026 moeten er ook Aceman exemplaren van de band rollen in Oxford (Groot-Brittannië). Wanneer hij opduikt bij de Belgische MINI verdeelpunten is nog niet duidelijk.