Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)Net zoals het gelijknamige Japanse vulkaaneiland wil de exclusieve Lexus LC500h Hokkaido Edition een bijzondere sfeer en opwindende rij-ervaring creëren.

In 2017 werd de Lexus LC gelanceerd als sportief vlaggenschip met zijn begeerlijke looks, hoogwaardige afwerking en performante motoren. In tegenstelling tot zijn indrukwekkende LFA voorganger was het geheel ook toegankelijk(er) geprijsd. Na de LC Coupé volgde zowaar een dakloze LC Convertible zonneklopper! Het beoogde commercieel succes werd vermoedelijk niet gehaald waardoor er geen nieuwe generatie volgt, wel trakteert de Japanse luxewagenbouwer de LC op regelmatige updates. En met een resem special editions zoals de Hokkaido blijft de Lexus LC in de kijker lopen.

Support your local scene

Als we Wikipedia mogen geloven is Hokkaido een van de grootste Japanse eilanden, helemaal bovenaan gesitueerd in het land van de Rijzende Zon. De hoofdstad van Hokkaido is Sapporo … wat in België frequent gehanteerd wordt als benaming voor Japanse restaurants. Met een oppervlakte van 83.000 km² is het pakweg zo groot als Oostenrijk. De lokale vulkaan werpt zich op als dé toeristische trekpleister van Hokkaido naast de weelderige bergbossen, adembenemende bergwegen en typische Japanse badgelegenheden (Onsen).

Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)

Lexus associeert Hokkaido voornamelijk met de Shibetsu Proving Ground waar de getalenteerde werknemers zich bezig houden met het finetunen (voornamelijk inzake rijgedrag/rijplezier) van hun producten. Met de eerdergenoemde LFA vermoedelijk als hun meesterwerk!

Deze LC500h Hokkaido is #19

De Lexus LC Hokkaido Edition is tevens een waardig eerbetoon aan het perfectionisme van de befaamde Takumi Master Drivers. Deze special edition is op de Europese markt gelimiteerd tot 40 exemplaren van zowel de LC Coupé en LC Convertible. Wij reden met een Radiant Red exemplaar (nummer 19/80!) maar ook de Sonic Platinum, F White of Graphite Black lakkleur behoort tot mogelijkheden. Knappe 21” lichtmetalen velgen en de zwarte grille behoren tot de basisuitrusting net zoals achterlichten in “afterburner” stijl. De opvallende (asymmetrische!) zwarte/bordeauxrode interieurbekleding moet de vulkanische connectie met Hokkaido weerspiegelen.

Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)

Hokkaido Edition of niet, gezien de exclusiviteit creëert de Lexus LC sowieso een hoop aandacht met zijn sportieve looks. Ergens anoniem toekomen/vertrekken zit er dus niet bij…

Hybride V6 of V8

De 5.0-liter V8 benzinemotor in de LC500 staat garant voor 464 pk (262 g/km CO2) waarmee je in 4,7 seconden aan 100 km/u zit. En bij 270 km/u zijn topsnelheid bereikt. De LC500h motorisatie is eveneens achterwielaangedreven maar rekent op een efficiënte 3.5-liter V6 Multi Stage Hybrid aandrijflijn met 359 pk (184 g/km CO2), hier duurt de 0-100 km/u sprint 5 seconden en is het bij 250 km/u gedaan met accelereren.

Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)

De LC Coupé is verkrijgbaar met beide motorisaties, de LC Convertible komt enkel met de klassieke benzinemotor. Kwestie van in optimale omstandigheden van de heerlijke soundtrack te kunnen genieten met wapperende haren. Desgewenst komt de soft top in een opvallende rode kleur!

Comfortabel rijgedrag LC500h Hokkaido

Misschien ietwat tegenstrijdig met zijn flamboyante uiterlijk maar de Lexus LC is – zeker als LC500h – meer een GT (Gran Tourer) dan een sportwagen. Met de Sport+ rijmodus actief en een meer bochtenrijk traject ter beschikking creëer je gemakkelijk het nodige rijplezier. Maar aan een (iets) rustiger tempo kan je veel meer genieten van het hoogstaande comfortgehalte, aanwezige rijhulp ondersteuning en de stille aandrijflijn. Omstanders hebben zo ook meer de tijd om hun enthousiasme kenbaar te maken. En foto’s te maken!

Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)

Met een praktijkverbruik van slechts 8 liter per 100 km deden we zowaar beter dan het WLTP verbruik (8,1 liter). Een volle brandstoftank (82 liter) brengt je daarmee bijna 1.000 km ver!

Heerlijk oldschool of eerder gedateerd?

Binnenin wordt de gezegende leeftijd van de Lexus LC snel duidelijk met de klassieke indeling, het ouderwetse klokje, vervelende muisbediening en de aanwezigheid van TFT displays. Misschien nog enigszins als “karaktervol” te omschrijven maar tegen moderne concurrenten kan de Japanse sportcoupé geen enkele vuist maken. Dat kunnen ze wél met hun hoogstaande afwerking, kwalitatief materiaalgebruik en Mark Levinson audiosysteem.

Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)

Ondanks een lengte van 4,77 meter moet de achterbank vooral dienst doen als extra opbergplaats wegens het ontbreken van hoofd/beenruimte. In de koffer past er bovendien maar 172 liter bagage. Voor meer functioneel gebruiksgemak is er natuurlijk de Lexus RX SUV!

Prijzen en concurrentie LC500h Hokkaido Edition

De gelimiteerde Lexus LC Hokkaido Edition was er vanaf 124.830 euro (LC500h), voor de V8 varianten betaalde je respectievelijk 125.330 euro of 138.300 euro. Dat is ongeveer 5.000 euro meer dan wat ze voor een reguliere LC configuratie vragen. Of beter gezegd, “vroegen” want de LC modellen zijn intussen uit de Belgische gammafolder verdwenen, benieuwd of de LC facelift hier nog terugkomt. En of de Hokkaido Edition zijn waarde zal behouden! Met de veelbelovende Lexus Electrified Sport Concept lijkt een zuiver elektrische opvolger alvast in de maak…

Rijtest: Lexus LC LC500h Hokkaido Limited Edition 359 pk hybride CVT (2023)

Een logische concurrent voor de LC500h Hokkaido Edition is er niet direct. Sowieso kijken we binnen het sportieve GT segment vooral richting de Porsche 911. Minstens even blits maar véél goedkoper is de Ford Mustang … terwijl de BMW 8 Reeks sterk(er) inzet op luxe en comfort. Daarnaast nemen we binnenkort eveneens afscheid van de luidkeelse(re) Jaguar F-Type.

Conclusie

Het lijkt erop dat de Hokkaido Edition stilaan het laatste wapenfeit zal zijn van de bijzonder ogende Lexus LC generatie die zowaar al in 2017 werd gelanceerd. Deze exclusieve special edition komt met een duotone interieurbekleding (zwart+rood) als eerbetoon aan de gelijknamige Japanse stad waar er naast een vulkaan ook een Lexus ontwikkelingscentrum terug te vinden is. Uitgesproken sportief zouden we de Lexus LC niet omschrijven, als GT scoorde hij wel alle punten. Zelfs met een gedateerd interieur is de Japanner een pak unieker/origineler dan de meer populaire Duitse alternatieven. Hadden we al benadrukt dat de LC het voornamelijk van zijn markante (karaktervolle) looks … en zuinige aandrijflijn moe(s)t hebben?

Overzicht:
+ Looks
+ Comfort
+ Prestaties
+ Aangenaam (comfortabel) rijgedrag
+ Zuinig
+ Afwerking/materiaalgebruik
+ Exclusief
+ Volwaardige basisuitrusting

? Minder sportief dan zijn sportieve looks doen vermoeden

– Prijs
– Concurrentie
– Klassieke sportwagen nadelen (kleine koffer, onbruikbare achterbank …)

Voor meer informatie en (eventuele occasie) prijzen, zie lexus.be!