Officieel: Volkswagen Tiguan SUV mk3 (2023)Opgewaardeerde looks, véél meer technologie, extra veiligheid en zuinige(re) motoren, de derde generatie Volkswagen Tiguan SUV komt zelfverzekerd ten tonele!

Het meest succesvolle VW model van het moment, dat is de Tiguan SUV. Sinds zijn lancering in 2007 staat de teller op meer dan 7,5 miljoen verkochte exemplaren! Daardoor gaan ze uiteraard the extra mile voor de gloednieuwe generatie in Wolfsburg. Dit zonder (te) hard te breken met voordien, kwestie van de commerciële interesse niet te verloochenen.

Volkswagen spreek zelf over een “zelfverzekerde SUV design met een sympathieke karakter”, wij houden het eerder op een fris(ser) geheel met moderne touch. Uiteraard met krachtige (intelligente) LED koplampen, aanpaste bumpers en een doorlopende LED lichtstrook achteraan. Ook zijn er 17″ à 20″ velgen voorhanden naast diverse koetswerkkleuren. Je hoeft dus niet persé voor grijs te gaan.

Cijfermatig kwam er enkel in de lengte 3 cm bij … wat alvast voor 37 liter extra kofferruimte zorgt. Zo past er achterin de nieuwe Tiguan 652 liter bagage, met de achterbank plat wordt dat significant meer. Daarnaast kan je maximaal 2.300 kg slepen.

Binnenin volgt deze Tiguan generatie de recent gelanceerde Passat Variant met hoogwaardigere materialen/afwerking en vooral méér technologie. Naast een digitaal instrumentarium (10,25” Digital Cockpit) vinden we centraal ook een MIB4 infotainmentsysteem (12,9” of 15”) terug. Desgewenst in combinatie met het Windshield-Head-up-Display.

Opmerkelijk, de “automaathendel” verhuist naar de stuurkolom zoals bij de zuiver elektrische ID producten. Voor de liefhebbers van hoogstaand comfort voorzien Volkswagen verbeterde ergoActive Plus zetels met massagefunctie en klimaatregeling! De nieuwe spraakbesturing IDA moet eenvoudig(er) bediend kunnen worden door middel van natuurlijke spraak.

Volkswagen Tiguan eHybrid, TSI, eTSI of toch TDI?

Maar liefst acht verschillende motorversies zal Volkswagen van de nieuwe Tiguan SUV aanbieden. Zowaar met een 2.0-liter TDI turbodiesel (150 pk of 195 pk) maar ook een klassieke 2.0-liter TSI benzine (204 pk of 265 pk). De 1.5-liter eTSI mild hybride (130 pk of 150 pk) is iets zuiniger terwijl de doordachte Tiguan eHybrid plug-in hybride (204 pk of 272 pk) dankzij een veel grotere 19,7 kWh accupack nu zuiver elektrisch 100 km ver geraakt. Alle varianten zijn voorzien van een DSG automaat. Een volwaardige EV variant ontbreekt maar daarvoor is er een ID4 (of ID5 voor de lifestyle consument).

Volkswagen is bijzonder fier op hun adaptieve dempers (DCC Pro) die zowel voor comfort als rijdynamiek kunnen zorgen, vlotjes parkeren lukt dan weer met Park Assist Plus en Park Assist Pro. Al staan er sowieso een resem actieve en passieve hulpmiddelen paraat om in alle gemoedsrust op de bestemming te geraken.

Boven de naamloze Tiguan basisversie situeert zich het Life uitrustingsniveau. De Elegance en R-Line uitvoeringen zijn de topversies met respectievelijk luxueuze en sportieve accenten. Volkswagen heeft nog geen details vrijgeven omtrent de Belgische prijs voor deze Tiguan, deze zullen wel hoger uitvallen dan voordien. Pas tegen 2024 verwachten we de nieuwe Tiguan ook in de VW showroom.

Ook omtrent een nieuwe Tiguan Allspace XL met zeven zitplaatsen werd nog geen informatie vrijgegeven. Al lijkt de kans groot dat deze binnenkort zijn opwachting zal maken. Of ze opnieuw brood zien in een 300+ pk sterke Tiguan R lijkt minder vanzelfsprekend.