Officieel: Renault Scenic E-Tech Electric EV SUV MPV (2023)Ook zuiver elektrisch Renault Scenic evolueert van MPV naar functionele SUV!

Net zoals de iconische Espace MPV nemen we afscheid van de Renault Scenic MPV zoals we hem kennen. Al wil de nieuwe generatie Scenic (of Scénic) nog steeds bovengemiddeld praktisch en functioneel zijn. Dit met zijn verhoogde SUV koetswerkvorm én zuiver elektrische aandrijflijn.

Na de Clio facelift en Rafale pronkt de vijfde (!) generatie Scenic uiteraard ook met de nieuwe huisstijl die we de komende jaren bij Renault veelvoudig zullen terugzien. De meer karaktervollere (stoere?) vormgeving is altijd mooi meegenomen net zoals blitse velgen (19” of 20”) en frisse koetswerkkleuren met klinkende benamingen (Rouge Flamme, Bleu Nocturne, Noir Étoilé, Gris Schiste (mat/metaalkleur) en Blanc glacier). Zelfs een duotone configuratie behoort tot de mogelijkheden net zoals een sportief ogende Espirit Alpine uitrustingsniveau. Qua materiaalgebruik focust de Franse autobouwer op duurzaamheid.

Naast hip en duurzaam is de nieuwe Renault Scenic E-Tech Electric uiteraard ook ruim!

Toch draait het bij de Scenic nog steeds om de doordachte binnenruimte en praktische talenten. Dankzij de riante wielbasis (2,79 meter) moet er voldoende plaats zijn voor vijf inzittenden en hun ledematen. Qua laadvolume slikt de koffer alvast 545 liter bagage. Met de achterbank plat wordt dat 1.670 liter!

Net zoals bij hun andere SUV EV’s is de Renault Scenic E-Tech Electric voorzien van een digitaal instrumentarium (12,3”) en verticaal infotainmentsysteem (12”). Beiden draaien op het doordachte Android Automotive wat resulteert in een logische (lees: vooral vlotte) bediening en hedendaagse functionaliteit. Ook inzake rijhulp en veiligheid zijn alle klassiekers (al dan niet optioneel) aanwezig.

Initieel spreekt Renault omtrent twee Scenic EV varianten. De instapper is 170 pk / 280 Nm sterk en haalt 420 km rijbereik (WLTP) uit zijn 60 kWh accupack. De huidige topversie krijgt 220 pk / 300 Nm mee en een grotere batterij van 87 kWh. Daardoor stijgt de actieradius tot maar liefst 620 km!

Laden kan aan 11 kW of 22 kW, met een snellader lukt het aan maximaal 150 kW (DC)! Dat moet volstaan om op minder dan een half uur alweer een volle batterij (80% SOC) te verkrijgen.

De nieuwe Renault Scenic E-Tech Electric beleeft tegen de lente van 2024 zijn marktlancering, momenteel aan een ongedefinieerde Belgische prijs. We gokken op net geen 50.000 euro! Of er op termijn nog een Grand Scenic EV variant met zeven zitplaatsen volgt is niet geweten.