Officieel: Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider PHEV V8 1030 pk (2023)Harder, better, faster, stronger. Dat is de 1.030 pk sterke Ferrari SF90 XX Stradale plug-in hybride die eveneens als dakloze SF90 XX Spider beschikbaar is!

Duizend pk. Zo krachtig zijn de SF90 Stradale en SF90 Spider, de allereerste plug-in hybride’s van Ferrari. Dit dankzij het intelligente samenspel van een luidkeelse 4.0-liter V8 benzinemotor en drie elektromotoren. Waanzinnig snel .. en tegelijk in staat om 25 km emissieloos te cruisen! Gekke tijden

Alles kan beter. En wordt ook beter na verloop van tijd. Dus lanceert Ferrari nu de SF90 XX Stradale en de SF90 XX Spider cabrioversie. Nog steeds een high performance plug-in hybride, nu gewoon voorzien van een hoop extra splitters, betere koeling én zowaar een spoiler achterop. En 1.030 pk sterk … waardoor de 0-100 sprint maar 2,3 seconden nodig heeft. Na 6,5 seconden zit je aan 200 km/u. Pas bij 320 km/u is de topsnelheid bereikt. Remmen doet de SF90 XX Stradale ook best goed, 200-0 km/u lukt in 108 meter.

Naast een spoiler (!) en extra pk’s ook Extra Boost ondersteuning

Speciaal voor de circuitliefhebber werd de Qualifying rijmodus aangescherpt. Zo kan je 30x profiteren van een tijdelijke energieboost richting de elektromotoren. Op het Fiorano huiscircuit heb je trouwens maar zeven van die Extra Boost’s nodig. Mikt Ferrari hiermee op een Nürburgring record?

Omdat de reguliere SF90 al zodanig goed was kon Ferrari geen wereldschokkende progressie(s) optekenen. Naast de beperkte vermogenstoename (+30 pk) werd er ook maar 10 kg bespaard, dit dankzij koolstofvezel kuipzetels, vereenvoudigde deurpanelen, een opgekuiste middenconsole en een iets lichtere benzinemotor. De SF90 XX Stradale zet 1.560 kg op de weegschaal, de SF90 XX Spider zonneklopper weegt 1.660 kg. Van de beperkte kofferruimte is er in beide SF90 XX varianten geen sprake meer.

Als eerste Ferrari XX telg past er een nummerplaat op de SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider

Na de track only FXX Enzo (Evoluzione), 599XX (Evo) en FXX-K circuitheersers plakt Ferari voor het eerst hun XX label op een straatlegale wagen. Kwestie van de lat bijzonder hoog te leggen! Sowieso is zo’n SF90 XX niet voor iedereen weggelegd. Enerzijds is er het stevige prijskaartje van minstens 770.000 euro (coupé) of 850.000 euro (cabrio), vanafprijzen uiteraard. Anderzijds is er de beperkte productie van 799 exemplaren van de SF90 XX Stradale en 599 exemplaren van de SF90 XX Spider. Wie nu nog niet gecontacteerd is door lokale Ferrari vertegenwoordigers is eraan voor de moeite…

Toch ergens een gemiste kans dat Ferrari niet voor de SF90 XX Le Mans naamgeving opteerde. Geen beter eerbetoon aan hun prachtige (en vooral) succesvolle comeback tijdens de recente 24u van Le Mans 2023. Al kan deze special edition uiteraard nog volgen!