Officieel: Ferrari SF90 Stradale (2019)

Officieel: Ferrari SF90 Stradale (2019)Ferrari lanceert met de SF90 Stradale een nieuw (1.000 pk sterk!) topmodel boven de 812 Superfast en schuwt daarvoor nieuwe technologie niet: vierwielaandrijving, plug-in hybride en drie elektromotoren!

Ook Ferrari ontsnapt niet aan de steeds strenger wordende milieuregels en moet daarom ook werk maken van een doorgedreven elektrificatie. In het verleden was al de 599 HY-KERS Concept en ook de prestigieuze LaFerrari was gezegend met een elektromotor. We gaan er vanuit dat er snel een compacte instapper (Dino opvolger?) gelanceerd zal worden met een V8 plug-in hybride benzinemotor maar Ferrari zou Ferrari niet zijn als ze eerst met een geëlektrificeerd topmodel naar buiten komen… Hallo SF90 Stradale!

De Ferrari SF90 Stradale is een eerbetoon aan de 90-jarige bestaan van de Scuderia Ferrari, de racedivisie (oa actief in de F1, GTE, GT3, … klassementen) van de rode sportwagenbouwer uit Maranello! Om die eerbiedige naam kracht bij te zetten heeft de SF90 Stradale een systeemvermogen van maar liefst 1.000 pk, vierwielaandrijving, een pk/gewichtsverhouding van 1 pk per 1,57 kg en een stevige 390 kg aan neerwaartse druk bij een snelheid van 250 km/u! Zuiver elektrisch (eDrive mode op de Manettino schakelaar) geraak je dankzij een 7,9 kWh lithium-ion accupakket maximaal 25 km ver en dit tot 135 km/u.

Op vlak van design zien we de nodige gelijkenissen met de unieke SP38 en F8 Tributo maar missen we misschien wel ergens het beeldschone Pininfarina lijnenspel van weleer, anderzijds is de SF90 Stradale het neusje van de zalm qua aerodynamica en chassistechnologie. Vierkante lichtblokken achteraan is dan weer vrij ongezien voor een Ferrari terwijl het digitaal dashboard nu 16” meet.

De SF90 Stradale beschikt over een 4.0-liter V8 turbomotor (780 pk) en drie elektromotoren (220 pk), eentje tussen benzinemotor (MGUK, Motor Generator Unit Kinetic) en automaat en een exemplaar op elk voorwiel. Die nieuwe 8-traps automaat is trouwens voorzien van een dubbele koppeling en zit op de achteras gemonteerd. Het meergewicht hiervan countert Ferrari door geen achteruitversnelling te voorzien, die taak nemen de elektromotoren op de vooras op zich.

Naast 1.000 pk sterk heeft de SF90 Stradale ook nog eens 800 Nm koppel voorhanden, in overboost kan dat tijdelijk tot 900 Nm oplopen. Daarmee zit je 2,5 seconden aan 100 km/u en de 200 km/u tik je aan na 6,7 seconden, de topsnelheid ligt hier (gelimiteerd?) op 340 km/u.

Voor wie het nog wat meer hardcore mag is er een Assetto Fiorano uitvoering die 30 kg minder op de weegschaal zet (1.540 ipv 1.570 kg) dankzij ondermeer een titanium uitlaat, Michelin Pilot Sport Cup2 banden, carbon deuren en straffere schokdempers. Die doet een Fiorano rondje (het privé circuit van Ferrari) sneller dan de LaFerrari, kwestie van het prestatiepotentieel even in de (rode) verf te zetten.

Begin 2020 worden de eerste exemplaren van de SF90 Stradale afgeleverd aan een nog onbekende vanafprijs. Insiders menen te weten dat de fabelachtige Italiaanse sportwagenbouwer minimaal 630.000 euro hiervoor willen. Meer informatie kan je krijgen in Sint-Martens-Latem, Antwerpen of Overijse!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...