Einde nabij voor Maserati Trofeo V8 modellen (2023)Jammer maar helaas. Tegen eind 2023 gaan de héérlijk performante en luidkeelse Trofeo V8 modellen van Maserati noodgedwongen op pensioen!

Geheel volgens de actuele trends nemen we binnenkort afscheid van dé begeerlijke benzinemotor in het hedendaagse Maserati gamma. Inderdaad, de 3.8-liter V8 die ze lenen van Ferrari. Deze is 580 pk sterk en zit in de Ghibli Trofeo, Levante Trofeo en Quattroporte Trofeo. Daarnaast is er ook een GranTurismo Trofeo (550 pk) en Grecale Trofeo (530 pk) … maar die rekenen op de 3.0-liter V6 uit de MC20!

Dat die zescilinder ongeveer dezelfde vermogens produceert is alvast deels de oorzaak van het gedwongen Maserati Trofeo V8 pensioen. Al spelen de nieuwe CO2 regelgevingen uiteraard ook een grote rol in deze ingrijpende beslissing. Zelfs sportwagens moeten steeds zuiniger/groener zijn.

Een (voor)laatste eerbetoon aan de heerlijke en vooral vocale Maserati Trofeo V8 krachtbron zijn de Zéda varianten. Net zoals bij de GranTurismo een duidelijk eindpunt in een rijkelijke geschiedenis. Op het Goodwood Festival of Speed 2023 toont Maserati dan weer de Ghibli 334 Ultima en Levante V8 Ultima special editions. Vermoedelijk hét allerlaatste wapenfeit. Want het staat nu officieel vast dat de V8 productie eind dit jaar stopt, midden 2024 worden de laatste V8 exemplaren afgeleverd.

In de komende jaren zal van alle Maserati modellen een zuiver elektrische Folgore variant in de gammafolder prijken. Nadien zullen ze enkel nog maar EV’s bouwen! Vandaag de dag is er reeds een GranTurismo Folgore beschikbaar, de Grecale Fulgore maakt spoedig zijn marktdebuut.

Lees hier onze rijtest met de Maserati Ghibli Trofeo!