Officieel: Mercedes GLC Coupe C254 (2023)

Na de GLC SUV volgt nu een nieuwe generatie Mercedes GLC Coupé! Nog steeds voorzien van die (lifestyle) aflopende daklijn.

Nu die stoere SUV koetswerkvorm (zéér) goed ingeburgerd geraakt in Europa willen sommigen toch misschien iets anders. Daarvoor heeft de marketingdienst de SUV Coupé koetswerkvorm uitgevonden waarbij je een klein beetje praktisch gebruiksgemak opoffert in ruil voor sportieve(re) looks. Zeker met zo’n aflopende daklijn.

Nadat de eerste generatie GLC Coupé het prima deed qua verkoop komt Das Haus uiteraard met een nieuwe variant. Geheel volgens de logica komt de nieuwe GLC Coupé (codenaam: C254) voor 90% overeen met de nieuwe GLC SUV (X254) die vorig jaar voorgesteld werd. Ook hier oogt het zeer herkenbaar aan de buitenzijde terwijl het échte verschil hem vooral binnenin zit. Hier vinden we namelijk méér technologie, méér veiligheid en iets meer ruimte. Ook inzake bouwkwaliteit en materiaalgebruik gaat deze blitse Duitser er goed op vooruit. Net zoals in de technisch gerelateerde C-Klasse!

Dankzij de lichtjes toegenomen buitenafmetingen werd de nieuwe Mercedes GLC Coupé iets ruimer. De reguliere uitvoeringen bieden plaats voor 545 à 1.490 liter bagage. Dat is respectievelijk 45 en 90 liter méér dan voordien. Met een plug-in hybride aandrijflijn in je nieuwe GLC Coupé slikt de koffer slechts 390 liter bagage of 1.335 liter met de achterbank plat. Ook dat is beter dan bij zijn voorganger. De elektrisch bedienbare kofferklep is nu standaard.

Mercedes GLC Coupé is (momenteel) 197 pk à 381 pk sterk

Het volledige motorengamma van de nieuwe Mercedes GLC Coupé is geëlektrificeerd. Maar voor een volledig elektrische variant moet je toch nog steeds richting de bestaande EQC kijken. Wel zijn de tweeliter benzine- en dieselmotoren voorzien van 48V mild hybride techniek om het verbruik zoveel mogelijk te drukken. Een 9-traps automaat en 4MATIC vierwielaandrijving zijn (momenteel) ook steeds van de partij. Kiezen maar tussen de GLC200 Coupé (204 pk), GLC300 Coupé (258 pk), GLC220d Coupé (197 pk) en GLC300d Coupé (269 pk). Later volgen er ongetwijfeld nog speelse(re) AMG varianten!

De GLC300e Coupé (313 pk), GLC400e Coupé (381 pk) en GLC300de Coupé (335 pk) plug-in hybrides krijgen een riante accupack van 31,2 kWh mee. Daardoor schommelt het zuiver elektrische rijbereik tussen 113 en 131 km! Laden kan aan 11 kW (AC) of optioneel 60 kW (DC).

Luchtvering, achterwielbesturing, handige (semi autonome) rijhulp, superintelligente Digital Light koplampen, 360° camera, hightech MBUX infotainment (11,9”), 18” tot 20” velgen of zelfs een offroad pack. Het is allemaal beschikbaar op de nieuwe GLC Coupé! Tegelijk laat Mercedes weten dat de basisuitrusting aangedikt werkt om geen onnodige stress meer te creëren tijdens het configuratieproces.

Tegen de zomer moet deze Mercedes GLC Coupé beschikbaar zijn. Wanneer de eerste exemplaren geleverd zullen worden is niet duidelijk. Net zoals Belgische prijzen. Aangezien de reguliere GLC SUV momenteel 57.475 euro kost mag je toch wel richting de 60.000 euro gaan. Vanafprijs wel te verstaan!

Update 11/04: De Belgische prijzen starten bij 62.315 euro voor de GLC200 Coupé, een GLC300e Coupé PHEV kost minstens 79.757 euro. Bestellen maar!