Officieel: Bugatti Chiron Profilée W16 (2022)Heeft Bugatti met deze straffe doch subtiele Chiron Profilée zijn allerlaatste Chiron afgeleide voorgesteld?

Als je het reguliere Bugatti Chiron gamma overziet is de Pur Sport de meest straffe/sportieve. En die is direct te herkennen aan de riante reusachtige spoiler die “voor velen” misschien wat teveel van het goede is. Wat als Bugatti nu ook een variant zonder die spoiler zou aanbieden?

Dat was de basisgedachte van de Chiron Profilée. Bugatti heeft er zelfs al enkele jaren eentje rondrijden. Letterlijk één prototype en deze zal nu verkocht worden. Je bent dus sowieso aangewezen op de (exclusieve!) Argent Atlantique en Bleu Royal Carbon kleurstelling.

De Chiron Profilée is iets lichter (-50 kg) en krijgt ook de straffere ophanging, stevigere anti-rolbars en sportiever Michel Sport Cup 2R rubber mee. De 8-liter W16 benzinemotor (!) produceert een luttele 1.500 pk waarmee je in 2,3 seconden aan 100 km/u zit. De 200 km/u grens doorbreek je na slechts 5,5 seconden. In tegenstelling tot de technisch gerelateerde Chiron Pur Sport ligt de topsnelheid hier op 380 km/u (ipv 350 km/u). Al doet een reguliere Chiron dat (met 420 km/u) wel nog steeds beter…

Het verhaal van de Bugatti Chiron en diens fabelachtige W16 lijkt hiermee op zijn einde te lopen. Na de dakloze Mistral (en een obligatoire final edition) is het vermoedelijk écht gedaan. De nieuwe eigenaar Rimac zou denken aan een geëlektrificeerd V10 als we de geruchten mogen geloven! Een zuiver elektrische Bugatti is pas voor later…

Bieden maar op de Chiron Profilée

Veilinghuis RM Sotheby’s zal de Chiron Profilée begin februari 2023 publieke verkopen in Parijs. De kans is reëel dat deze prijziger zal uitvallen dan de Voiture Noire. Ter vergelijking: van de Pur Sport zijn er 60 exemplaren en die goed waren voor elk 3,2 miljoen euro (exclusief taksen/personalisatie). Bugatti benadrukt dat ze een “percentage” van de verkoop aan een goed doel zullen schenken.