Officieel: Audi Q8 e-tron SUV Sportback SQ8 e-tron EV facelift (2022)De vernieuwde Audi e-tron evolueert tot de Q8 e-tron SUV en Q8 e-tron Sportback. Desgewenst als sportieve(re) SQ8 e-tron variant met 504 pk!

In 2018 was Audi er relatief vroeg bij met de e-tron, een luxueuze en vooral zuiver elektrische SUV. Zowaar in Brussel gebouwd! Nadien volgde een meer lifestyle vormgegeven e-tron Sportback en zelfs een sportieve e-tron S variant. Na de introductie van de e-tron GT en Q4 e-tron’s bleek dat de e-tron benaming niet zo goed was, het sloeg namelijk op een model én modelreeks/familie. Dat zet de Duitse autoconstructeur uit Ingolstadt nu recht bij de e-tron facelift.

Dé grootste nieuwigheid is de nieuwe benaming want vanaf nu spreken we over de Q8 e-tron SUV en Q8 Sportback e-tron. Deze heeft weinig tot niets te maken met de reeds bestaande Q8 met aflopende daklijn. We kunnen niet alles willen. En op termijn gaat deze hippe lifestyle SUV coupé met benzine/dieselmotoren er vermoedelijk uit…

Nieuwe grille

De gloednieuwe (niet gelogen!) Audi Q8 e-tron krijgt een aangepaste grille mee, uiteraard voorzien van doorlopende LED lichtstrip. Het “tweedimensionale” (platte) logo maakt deel van de nieuwe huisstijl en zal in de nabije toekomst dus meer opduiken. Dit in wit of donkergrijs. Ook de motorisatie-aanduiding achterop verdwijnt, deze prijkt vanaf heden – laser gegraveerd – in de B-stijl. Met subtiele (en vooral aerodynamische) wijzigingen heeft Audi de stroomlijn van aangepast wat een positieve invloed heeft op het verbruik/rijbereik.

Binnen blijft alles grotendeels bij het oude op wat extra designelementen en vernieuwde materialen na. Inzake gadgets en technologie heb je weinig te klagen. Alles zit mooi ingewerkt in het head-up display, digitaal dashboard of tweedelig infotainmentsysteem. In de koffer is er ruimte voor 569 liter (Q8 e-tron SUV) of 528 liter (Q8 Sportback e-tron). En vooraan (in de frunk) past er nog eens 62 liter!

SUV, Sportback of SQ8, allemaal #MadeInBelgium

De Q8 50 e-tron is 340 pk / 664 Nm sterk, doet 0-100 in 6 seconden en haalt maximaal 200 km/u. Audi benadrukt de technologische progressie van haar batterijtechniek wat uiteraard goed nieuws is. De 95 kWh accupack (89 kWh netto) zorgt nu voor een rijbereik van 491 km, dankzij de betere stroomlijn van de Q8 Sportback e-tron geraak je hiermee 505 km ver. Toch volgens de WLTP cijfers!

De Q8 55 e-tron is met 408 pk / 664 Nm iets krachtiger wat logischerwijs resulteert in een snellere nul-naar-honderd chrono (5,6 seconden). De topsnelheid ligt nog steeds op 200 km/u. Hier is de batterij 114 kWh (106 kWh netto) groot waardoor het rijbereik op respectievelijk 582 km of 600 km ligt.

De S topversie van weleer gaat vanaf nu als Audi SQ8 e-tron (Sportback) door het leven. Nog steeds met drie motoren, een berg vermogen (504 pk / 973 Nm) en vlotte prestaties (4,5 seconden, 210 km/u max). De grote batterijpack zorgt voor een actieradius van ongeveer 500 km. Of er nadien nog een basisversie (met enkel achterwielaandrijving?) volgt is niet duidelijk…

Laden kan met 11 kW (AC) aan een Wallbox of publieke laadpaal. De laadklep zit rechtsvoor … maar met wat extra budget verschijnt er een tweede aan de linkerkant. Ook kan je upgraden naar 22 kW. Snelladen lukt aan 150 of 170 kW (DC). Nog steeds is er een behoorlijk vlakke snellaadcurve voorhanden, tot 75% SOC (batterijcapaciteit) blijf je boven 100 kW! Op een half uur zou je zo van 10% tot 80% kunnen gaan.

De Audi Q8 e-tron is de jouwe vanaf 76.500 euro

Bestellingen worden opgenomen vanaf midden november 2022 al moet je wachten tot eind februari 2023 alvorens de Audi Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron. De SQ8 e-tron varianten volgen nadien. De Belgische vanafprijs ligt op 76.500 euro (50 e-tron), 88.300 euro (55 e-tron) en 99.700 euro (e-tron S). Voor een Sportback uitvoering moet je 2.000 euro bijbetalen.

Alle varianten van de nieuwe Audi Q8 e-tron worden nog steeds bij Audi Brussels geproduceerd! In de voorbije vier jaar rolden er daar al 150.000 exemplaren van de band.