Officieel: Citroen C4 X e-C4 X EV (2022)De gloednieuwe Citroen C4 X combineert allerhande koetswerkvormen en zal bij ons enkel als zuiver elektrische e-C4 X verkrijgbaar zijn.

Waarom alle segmenten apart bedienen als je ze ook kan combineren?! Dat was ongetwijfeld de basisgedachte bij Citroën toen ze aan de C4 X begonnen. Een beetje hatchback, een beetje crossover/SUV en een aflopende daklijn (“fastback”)! De eerder onthulde C5 X hanteert dezelfde gedachtegang.

De gloednieuwe C4 X is – zoals de naam doet vermoeden – technisch sterk gelieerd aan de reguliere C4 hatchback. Dankzij 24 centimeter extra (!) is er binnenin zowel véél meer beenruimte als laadvolume beschikbaar. Best opmerkelijk gezien de identieke wielbasis en de aflopende daklijn. In de koffer is er ruimte voor minimaal 510 liter bagage.

Het nieuwe 10” infotainmentsysteem uit de nieuwe C5 X is hier eveneens beschikbaar. Verdere interieurverschillen zijn niet direct te benoemen. Dus ja, ook deze hippe crossover komt – naast kwalitatieve zetels – ook met een schuiflade in het dashboard!

Terwijl de C4 X in “bepaalde landen” ook beschikbaar zal zijn met PureTech benzinemotoren en BlueHDI diesels zullen we het in België moeten doen met de e-C4 X. Volgens de marketingdienst zelf voorzien van een trëma.

Net zoals bij de e-C4 Electric is de e-C4 X ook gezegend met één elektromotor (136 pk / 260 Nm) en 50 kWk accupack (360 km WLTP rijbereik). Laden kan met 11 kW (AC) of 100 kW (DC) en voor de 0-100 sprint moet je 9,5 seconden incalculeren. Bij 150 km/u is de topsnelheid van de Citroen e-C4 X bereikt.

De productie wordt tegen de herfst opgestart in Madrid (Spanje). Begin 2023 verwachten we hem bij de lokale Citroen verdeler! Een Belgische vanafprijs werd nog niet vrijgegeven, reken op ongeveer 36.000 euro.