Officieel: Citroen C5 X (2021)Citroen reïncarneert de C5 type-aanduiding voor het gloednieuwe C5 X vlaggenschip, desgewenst met zuinige plug-in hybride techniek!

Vergeet de C5 en C6 van weleer, Citroen heeft nu de hippe C5 X die als topmodel zal functioneren! Aldus de enthousiaste Fransen biedt de nieuwe C5 X de elegantie van een berline, de functionaliteit van een break/stationwagon en de hoge/stoere uitstraling van een SUV. De ultieme marketingsmix dus … maar wel ook hetgeen de Europese consument wil! Naamkundig komt de C5 X wel sterk in de buurt van de Mazda CX-5 terwijl er onderhuids een (innige) technische band is met de Peugeot 508.

De Citroen C5 X komt in het D-segment spelen, een moedige keuze aangezien de meeste autoconstructeurs deze “hogere middenklasse” verlaten gezien de ijzersterke Duitse concurrentie. De CXperience Concept van op het Autosalon van Parijs 2016 diende als inspiratiebron.

Rondom krijg je desgewenst 19” velgen en in de koffer past er 545 liter tot maximaal 1.640 liter bagage. De achterklep is elektrisch te openen/sluiten en biedt toegang tot een vlakke laadvloer. Dankzij een groot elektrisch glazen panoramadak oogt het binnenin ruim aldus Citroen.

De C5 X mag in primeur gebruikmaken van het My Citroën Drive Plus infotainmentsysteem met een nieuwe interface/layout en 12” HD touchscreen. Uiteraard voorzien van spraakassistentie, draadloze Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit, over-the-air updates en een persoonlijke assistent. De Extended Head-Up Display projecteert (logischerwijs) de nodige informatie (oa met augmented reality) rechtstreeks in het zichtveld van de bestuurder.

Net zoals voorziet zet de nieuwe Citroen C5 X sterk in op comfort. Enerzijds zijn er de Advanced Comfort stoelen met speciale vulling, anderzijds is er ook de Advanced Comfort wielophanging met instelbare Progressive Hydraulic Cushions.

Moderne rijhulp is er met de Highway Driver Assist (Adaptive Cruise Control + Stop & Go + Lane Keeping Assist), Rear Cross Traffic Alert en de Top 360 Vision omgevingscamera.

Op motorisch vlak ontbreken er nog veel detail, wel spreekt Citroen over “keuze uit een benzinemotor en een plug-in hybride”. Die laatste heeft een systeemvermogen van 225 pk en elektrisch rijbereik van meer dan 50 km (WLTP), dit tot 135 km/u.

De marktintroductie is voorzien voor de tweede helft van 2021, tegen dan zullen er ook Belgische prijzen beschikbaar zijn!