Rijtest: Citroen C6 V6 3.0 HDi

Citroen C6
De Citroën C6 is alles behalve de best verkopende Citroën aller tijden, maar voor het merkimago is de Citroën C6 goud waard.

De Citroën C6 staat bovenaan het Citroën gamma en dat moet ten eerste opvallen door zijn styling. De C6 is een lange wagen, die dankzij zijn slanke design uiterst stijlvol voor de dag komt. Zijn smalle koplampen en dito achterlichten geven de C6 een verfijnd uiterlijk en ook de frameloze ruiten dragen hieraan bij. Dankzij de concave achterruit zet de Citroën C6 een statement inzake extravagant design. En wat voor één! De Citroën C6 valt wel degelijk goed op in het dagelijkse verkeer, maar zonder al te schreeuwerig te zijn. Hij staat dus garant voor heel wat discrete luxe, iets wat blijkbaar niet direct gegeerd is, want hoge verkoopscijfers heeft de Citroën C6 nooit kunnen optekenen. Kopers van de Citroën C6 hebben namelijk voor de keuze gestaan deze Citroën te kopen of toch maar voor een goed uitgeruste BMW 5-Reeks te gaan. En als je even rondkijkt op de weg, zie je welke keuze het meest gemaakt wordt. Enigszins jammer toch…

Wanneer je instapt in de Citroën C6 wordt je door een discreet, maar luxueus interieur verwelkomd. Het valt direct op dat de traditionele wijzerplaten ontbreken en vervangen werden door een compact scherm dat de snelheid, het toerental en andere relevante informatie weergeeft. Niets teveel, niets te weinig. Maar zeker ook niet basic, eerder minimalistisch. Al zitten er wel behoorlijk wat knopjes in de middenconsole verwerkt. Achteraan is de beenruimte op zijn minst rijkelijk te noemen en het comfort dat de passagiers achteraan krijgen is ook niet als pover te bestempelen. De airconditioning beschikt over vier verschillende zones en de achterbank zit prinsheerlijk. De kofferruimte volstaat om de valiezen van een Franse Président te vervoeren, meer moet dat niet zijn. Centraal in het dashboard vinden we het scherm voor de navigatie terug, niet het meest moderne ter wereld, maar aangezien de C6 inmiddels al dateert van 2005 kunnen we dat niet echt als een minpunt noteren. Het systeem werkt overigens naar behoren en beschikt over duidelijke menu’s. Het centrale scherm kan overigens gekanteld worden, een klein maar handig detail. De C6 beschikt over een HUD (Head-Up Display) dat boordinformatie projecteert op de voorruit. Zo kan je steeds aflezen hoe snel je rijdt en waar de GPS je precies naartoe stuurt. Zo hoef je je blik niet van de weg te houden. Afwerkingsfouten terugvinden is betrekkelijk moeilijk en alles wat je aan kan raken is uit een aangenaam materiaal gemaakt. De zetels zijn uit een heerlijk leder vervaardigd en zijn zodanig dik dat ze elke oneffenheid uit de weg filteren. Niet dat dat echt nodig is.

Want de grootste filtering van het wegdek geschiedt niet via de zetels, maar via de Hydractive 3+ ophanging. Dankzij deze schitterende ophanging is de Citroën C6 één van de – en misschien wel dé – meest comfortabele wagens die er momenteel verkrijgbaar zijn. Elke oneffenheid in de weg wordt door verschillende sensoren gedetecteerd. Die sturen de nodige signalen door naar de ophanging, die de onzuiverheid zo snel mogelijk wegfiltert. De C6 voelt dan ook behoorlijk zweverig aan, wat het comfort ten goede komt. Echt sportief zal de Citroën C6 nooit worden, maar toch weet de C6 redelijk scherp te sturen. Bij afritten en andere lange bochten, kies je best voor de Sport-stand, die de C6 een stuk scherper maakt en voor minder overhang zorgt. Het stuur van de C6 is behoorlijk – lees: veel te – licht,  maar dat past perfect bij het deinerige karakter van de C6. Samen zorgen ze voor een zweverig geheel, dat we in normale wagens niet zouden appreciëren. Maar hier wel! Gewoon omdat het past. Om stabiliteit te garanderen bij een snelheid van meer dan 120 km/u beschikt de C6 over een subtiele spoiler achteraan. Die opent zich wanneer er sneller dan 120 km/u wordt gereden en klapt automatisch terug dicht.

De Citroën C6 is enkel nog verkrijgbaar met een 3.0 liter grote dieselmotor die op basis van de 3.0 liter V6 van Jaguar gebouwd werd. Deze motor beschikt over 240 pk en 450 Nm. Iets minder vermogen dan de Jaguar-motor dus, maar het koppel is wel vroeger beschikbaar, al vanaf 1.600 toeren per minuut. De motor wordt aan een zestraps automaat gekoppeld die voldoende vlot reageert. Wanneer je het gaspedaal vloert, schiet de C6 aardig uit zijn startblokken. De sprint naar 100 km/u duurt 8,5 seconden, niet bliksemsnel, maar zeker ook niet traag. Je voelt hoe dan ook dat de wagen zo’n 2 ton weegt, maar het koppel van het dieselblok maakt behoorlijk wat goed. Bovendien dient de C6 helemaal niet om mooie nul-naar-honderd-tijden neer te zetten, maar eerder om zo comfortabel mogelijk van punt A naar punt B te rijden. Of om van punt A uit gewoon wat rond te rijden, omdat rondrijden in de C6 echt wel ontspannend is. Het verbruik van deze motor komt volgens fabrieksopgave neer op 7,4 liter per 100 km. In de realiteit bleek 8 liter per 100 km haalbaar, maar 9,4 liter per 100 km lijkt ons een beter richtcijfer voor iemand die zijn rechtervoet zijn gang laat gaan.

Met alle opties die je maar kan aanvinken aangevinkt, kost de C6 je zo’n €58.000. Een zeer scherpe prijs, die flink onder het gemiddelde van de Duitse concurrentie blijft. De C6 krijgt full-option onder meer bi-xenon koplampen die meedraaien in de bochten, lederen zetels, de Hydractive 3+ ophanging, parkeersensoren, cruise control, een Head-Up Display, een navigatiesysteem, 18″ velgen en houtinleg. Om te kunnen concurreren met moderne wagens van vandaag heeft de C6 wel nog enkele tekortkomingen. Zo is de sleutel bijvoorbeeld niet bepaald aantrekkelijk en verdient de C6 eigenlijk wel een keyless-go systeem. Ook het stuur ziet er niet echt fraai uit, het zou wat verfijnder mogen. Dit zijn natuurlijk details en aangezien de wagen al lang op de markt is, is het normaal dat hij inmiddels al wat gedateerd is. Hij beschikt dan wel weer over een systeem dat via trillingen in de stoel aangeeft dat je over een witte lijn aan het rijden bent zonder te pinken. Dat komt veel eleganter over dan een irritante pieptoon en zou in meer moderne wagens geplaatst mogen worden.

Conclusie

We kunnen dus stellen dat de Citroën C6 een sublieme wagen is, die we jammer genoeg niet frequent rond zien rijden. De Citroën C6 is namelijk een wagen die discrete luxe uitstraalt, maar de meeste kopers van luxewagens zijn liever niet bescheiden omtrent hun koopgedrag. De keuze voor Duitse concurrenten – die overigens een stuk duurder zijn als je ze even goed wilt uitrusten – ligt voor de meeste kopers meer voor de hand. De technologie waar de C6 over beschikt heeft misschien niet het meest hoge gadget-gehalte ter wereld, het zorgt wel voor de nodige Franse flair. Kortom, de C6 is een wagen voor liefhebbers.

Overzicht

+ Comfort
+ Design
+ Uniek

– Gedateerd
– Overgewicht

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

10 reacties op "Rijtest: Citroën C6 V6 3.0 HDi"

  1. kristof 04-12-2010 om 18:30

    Waarom wordt deze wagen nog getest?
    Ik vind de C6 vooral achteraan niet mooi. De bolvormige achterlichten (zijaanzicht) vind ik bijzonder lelijk. Ook de achterruit kan mij niet echt bekoren.
    Het is wel een scherpe prijs voor zo’n wagen, maar zoals jullie ook aangeven is het stuur niet echt bijzonder. Op mijn (vorige) C3 zat ook zo’n stuur … 

  2. MRM 04-12-2010 om 22:29

    Persoonlijk ben ik fan van dit model, na het testen zelf nog meer. Eerder persoonlijke interesse. Aangezien de C6 wellicht niet al te lang meer mee zal gaan, was het nu of nooit.
    Dinsdag volgt er een actuelere test!

  3. Hallo 04-12-2010 om 23:41

    Fantastische auto !

    @ MRM
    Dit stuur is enkel op de C6, de C3 heeft een totaal verschillend stuur.

  4. Hallo 04-12-2010 om 23:42

    Foutje, moest zijn @kristof

  5. kristof 05-12-2010 om 15:54

    @Hallo: ja, is een ander stuur, maar ik zei “zo’n stuur”. Denk dat het in weinig verschilt met de (vorige versie van de) C3.  Tziet er trouwens wat goedkoop uit.

  6. Stef 06-12-2010 om 12:27

    Het middenpaneel met knopjes is ook al gecopieerd uit de C5 van 2004. En juist dat maakt het voor mij moeilijk om de C6 te zien als vlaggeschip. De nieuwe C5 is veel moderner dan de huidige C6 (en dat zou eigenlijk niet mogen). De prijs vind ik ook overdreven en zeker als je deze vergelijkt met een BMW (Als je het prijsverschil no-option of full option vergelijkt en ook de restwaarde verschillen erbij telt … ) Dan nog altijd liever een BMW 5 (zonder al die prullen).
    Maar dit is nu ook wel mijn persoonlijke mening.
    (ex C5 en BMW5 rijder 🙂 )

  7. ixke 06-12-2010 om 19:42

    Heb dat altijd een prachtige originele wagen gevonden (al van sedert hij uitkwam en nu nog steeds)
    Hier is Citroen nog eens de DS-toer op gegaan met een produkt dat je nergens anders op de markt ziet !
    Jammer dat ze hij zo ondergewaardeerd wordt door het publiek, en vooral jammer dat ze die bij ons in hier in Brazilië niet op de markt willen brengen (wegens te “exotisch”  …)
    Greetz from the tropIX
    http://www.basix.cc
     

  8. Henderix 25-02-2011 om 14:43

    Wel beste autoliefhebbers met mijn C6 nog niks anders dan misérie en veel kosten gehad. Daarentegen aanzienlijke aankoopprijs. De service en garantie van citroen belux is zoals de min temperatuur in mijn diepvriesvakje diep onder nul. Geef mij maar terug een duitse wagen maakt niet uit wat. A propos de marktwaarde van mijn 4-jarige C6 is nog 1/7 van de totale aankoopprijs. Slopen is goedkoper. Ah ja wat elektronica betreft het staat er allemaal in maar niks werkt!
    Och ja de bi-turbo daar moet je niet op rekenen, was al na 3 jaar stuk = kostprijs 4000 euro. En de zo begeerde Franse ophanging is al 3 maal vervangen.Deze Wagen staat synoniem voor een duitse generaal in de 2 de W.O. ….ROMMEL

  9. c6 man 12-03-2011 om 12:29

    @ Henderix,

    Vreemd. Je kan op een c6 5 jaar 150 000 km garantie kopen voor 2000€
    Kan je wat specifieker zijn welke storingen je kreeg en wat er niet werkte?
    Ik heb in mijn eerste C6 probleemloos 180 000 km gereden. Niks kapot gegaan. Auto ingeruild na 5 jaar en nu opnieuw voor een C6 gekozen 3.0 V6 (mijn 15e Citroën). Ik nodig elke BMW, Merc, Audi fanaat uit om op een regenachtige dag eens wat gaan rond te rijden op de gladde kasseiwegen in de Antwerpse haven achter mijn c6. Ik weet waarover ik spreek want ik heb met een aantal vrienden (fanatieke Duitse auto rijders) dit al een paar keer gedaan. Tot op heden bleef aleen de audi a8 4wd in het spoor. Al de rest haakte vrij snel af 

  10. c6-kid 28-08-2011 om 21:29

    hoe kun je de spoiler openen zonder 120km/h te rijden antwoord snel aub

Reageer

Reactie aan het plaatsen...