Officieel: Porsche 911 992 Sport Classic 550 pk RWD MT7 (2022)De nieuwe Porsche 911 Sport Classic komt opnieuw in een gelimiteerde vorm, ditmaal met 550 pk, een handbak én achterwielaandrijving!

We dachten dat zo’n GT3 Touring niet te overklassen was maar Porsche bewijst nu toch het tegendeel. Dit met een nieuwe 911 Sport Classic op basis van de 8ste generatie 911 (992). Van de 911 (997) generatie kwam er in 2009 ook al een Sport Classic uitvoering, wel slechts in 250 exemplaren. Nu heeft Porsche 1.250 stuks in de aanbieding. Toch wanneer je 297.309 euro (Belgische vanafprijs) op tafel kan leggen…

De 911 Sport Classic is het werk van de Porsche Exclusive Manufaktur afdeling. In een recent verleden waren deze enthousiastelingen ook hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de 911 Targa 4S Heritage Design Edition. Hier sieren er eveneens heerlijke retro accenten (check die zetels! check het bubble dak!) aangevuld met gouden details. Het 911 SC kleurenpallet omvat vier mogelijkheden (zwart, blauw, grijs en grijs) met Sport Grey strepen op de lichtgewicht motorkap. Wie voor een PTS configuratie (Paint to Sample) gaat zal het zonder deze striping moeten doen. Het interieur is ofwel zwart ofwel cognac met steeds houten en groene accenten!

Motorisch is de deze 911 Sport Classic misschien wel nog interessanter. In theorie hebben we hier te maken met een 911 Turbo, hetzij dan zonder luchtinlaten aan de zijkant. Daardoor moest de volledige achterkant aangepast worden, kwestie van voldoende lucht te voorzien. Tevens prijkt er een historisch correcte ducktail spoilerlip om extra neerwaartse druk te genereren.

Porsche 911 Sport Classic heeft 550 pk … en een handbak … en achterwielaandrijving!

De geblazen 3.7-liter flat six boxermotor levert hier slechts 550 pk / 600 Nm ipv 580 pk voor de Turbo en 650 pk voor de Turbo S. Wel vloeit het allemaal naar de achteras. Inderdaad, er is louter achterwielaandrijving aanwezig!

Nog interessanter wordt het met de handgeschakelde transmissie met zeven strakke verzetten, voor de vliegensvlugge en behoorlijk efficiënte 8-traps PDK moet je dus sowieso richting de reguliere Turbo. De 911 SC is alvast 70 kg lichter en doet 0-100 sprintjes in 4,1 seconden. Bij 315 km/u is de topsnelheid op een circuit bereikt.

Eigenaars met alreeds een Sport Classic in hun collectie krijgen voorrang, kwestie van een mooie matching numbers reeks te maken natuurlijk!