Officieel: Porsche 911 (992) Turbo + Turbo Cabriolet (2020)Omdat 580 pk eindelijk meer dan genoeg is heeft Porsche nu ook een reguliere 911 (992) Turbo in de gammafolder staan, opnieuw als Coupé en Cabriolet.

Rationeel is het misschien logischer om eerst de Turbo en daarna de overtreffende Turbo S trap te lanceren maar kan je het sportwagensegment ooit écht rationeel benaderen? Qua prestatiepotentieel moet je bij de Turbo (instapper?) een klein beetje inleveren, in ruil profiteer je van een lagere aanschafprijs (35.000 euro verschil!) en verbruik (wat ook zijn invloed heeft op de fiscale lasten in bepaalde landen).

De nieuwe Porsche 911 (992) Turbo heeft eveneens een 3.8-liter (die eigenlijk maar 3,7-liter liter groot is) flat six achterin met 580 pk / 740 Nm (+ 40 pk / + 40 Nm ivm de vorige generatie). Daarmee zit je in 2,8 seconden aan 100 km/u en blijf je doorknallen tot 320 km/u. Vooraan zitten er standaard 20” velgen, achteraan zijn die 21” groot en beiden krijgen krachtige gietijzeren remschijven mee. Voor wie frequent van plan is om op het circuit te vertoeven heeft Porsche koolstofkeramische remmen in de aanbieding.

Slimme vierwielaandrijving en de 8-traps (sport)automaat met dubbele koppeling behoren tot de basisuitrusting, optioneel is er ondermeer keuze voor een karaktervollere soundtrack (met twee ronde uitlaatmonden ipv vier vierkanten), sportonderstel en een Sport Pack (met zwarte/koolstofvezel accenten en aangepaste achterlichten) mee. Nieuw is het Lichtgewicht Pack waardoor de 911 Turbo 30 kg minder op de weegschaal zet dankzij aangepaste sportzetels en het schrapen van (een beetje) geluidsisolatie en de achterbank.

De eerste leveringen zijn voorzien voor het najaar, bestellingen kan je reeds doorgeven aan je favoriete Porsche Centre. Reken daarbij op minimaal 189.824 euro (911 (992) Turbo Coupé) en 203.618 euro (911 (992) Turbo Cabriolet).