Audi schrapt de A1 en Q2 (2022)De Duitse autobouwer Audi trekt resoluut de kaart van de (hogere) luxemodellen en schrapt de toegankelijke A1 en Q2.

Na een stevige zelfreflectie zijn ze bij Audi tot het nodige besef gekomen. Zo willen ze op relatief korte tijd méér tijd/energie investeren in de hogere (lees: duurdere) modellen, niet onlogisch gezien de grotere marges. En dankzij de innige VAG familiebanden kunnen ze dergelijke topmodellen ook relatief gemakkelijk/snel ontwikkelen en produceren. Een nieuw vlaggenschip op basis van de Grandsphere Concept moet die nieuwe positionering tegen 2025 kracht bijzetten. Zowel inzake technologie, autonome rijhulp als design. En uiteraard voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn.

Keerzijde van de medaille is dat ze iets exclusiever gaan worden. Jammer genoeg voor Jan Modaal zal de A1 familie (A1 Sportback en A1 citycarver) geschrapt worden uit de gammafolder en de funky Q2 (inclusief SQ2 topper) geen opvolger krijgen. Alternatieven hiervoor zijn er goed te vinden doorheen het gamma van Volkswagen, Skoda en Seat.

De eerste generatie Audi A1 werd volledig bij Audi Vorst gebouwd, de nieuwkomer rolde in Martorell (Spanje) van de band. Met het nakende pensioen van de Q2 maakt Audi daardoor productiecapaciteit vrij in Ingolstadt, Foshan en Relizane.

Lees hier onze rijtest met de Audi A1 Sportback en Q2 crossover!