Polestar gaat naar de beurs (2021)Om haar toekomstplannen te financieren trekt het relatief jonge Polestar richting de beurs van New York.

Nu de blitse Polestar 1 op pensioen gestuurd is telt het Polestar gamma slechts één model, toch blaakt het kersverse EV merk van zelfvertrouwen. Om haar riante toekomstplannen te bekostigen wil Polestar namelijk richting de beurs. Dit in New York op de gerenommeerde Nasdaq index.

De voorbije jaren zagen we een soortgelijke strategie bij Ferrari en Aston Martin waarmee ze het nodige werkingsbudget konden ophalen. Gezien de jonge leeftijd van Polestar (nog geen vijf jaar oud) is het wel een knappe prestatie. Voor de financiële liefhebbers, voor de geplande beursgang werkt Polestar via een SPAC samen met Gores Guggenheim. Daardoor hoeven ze aan minder administratieve regelgeving te voldoen. Slechts 6% aandelen zullen publiekelijk verhandeld worden.

Als alles loopt zoals gepland/gehoopt prijkt Polestar (PSNY) tegen midden 2022 op de Nasdaq in New York. Daarmee krijgt de elektrische autobouwer een waardering van 20 miljard dollar. Niet slecht voor een hippe startup die in 2020 ongeveer 10.000 voertuigen verkocht. Tegen 2025 moeten dat er hopelijk 290.000 zijn. Als vergelijking: net voor de coronacrisis losbarstte plande Volvo eveneens een beursgang … aan 20 miljard dollar.

Om investeerders te overtuigen van hun project laat Polestar alvast in haar kaarten kijken. Een derde model (de Polestar 3) is reeds aangekondigd voor 2022, een fullsize SUV. En een productiemodel van de Precept (Polestar 5?) zou een jaar later komen, de numerieke missing link (lees: Polestar 4) volgt in 2024.

Lees hier onze rijtest met de Polestar 2 78 kWh!

Polestar gaat naar de beurs (2021)