Officieel: Volkswagen T-Roc crossover (2017)Met de kleurrijke T-Roc maakt Volkswagen z’n intrede in het crossover segment!

Het was een publiek geheim dat VW het SUV gamma wou uitbreiden, met de T-Roc Concept kregen we vorig jaar nog een conceptuele voorbode van een dergelijke crossover op basis van de nieuwe Polo. Productiemodellen zijn zelden zo extreem/gewaagd als hun conceptvorm maar dat neemt niet weg dat de Volkswagen T-Roc er behoorlijk funky en kleurrijk uitziet. Zwart, grijs en wit is ongetwijfeld ook mogelijk maar in dit segment opteren kopers maar al te graag voor een persoonlijke touch. Daarvoor is er een T-Roc, T-Roc Style, T-Roc Sport en R-Line versie voorhanden die al een goede aanzet geeft.

De T-Roc mag dan Volkswagen’ kleinste SUV zijn, met 4,23 meter x 1,82 meter x 1,57 meter is hij zeker niet van de kleinste. Hij is tevens 25 cm kleiner dan de grote Tiguan maar wél groter als de Audi Q2 die technisch gerelateerd is. De forse uitstraling dankt de T-Roc aan zijn brede afmetingen, binnenin profiteert de koffer hier tevens van met een laadvermogen van 445 liter tot maximaal 1.290 liter met de achterbank plat.

Volkswagen schenkt de T-Roc alle gadgets die momenteel te verkrijgen zijn op de nieuwe Polo, Golf en consorten. Denk aan een digitaal dashboard, een gigantisch groot infotainmentsysteem met gebarenherkenning, draadloze gsmlader, MirrorLink, Apple Carplay en Andriod Auto. Qua veiligheid en rijdynamiek rekent de T-Roc op ondermeer de Adaptive Chassis Control, Dynamic Cruise Control, verkeersbordenherkenning, Lane Assist, Front Assist, Blind Spot Monitor, Park Assist, Traffic Jam Assist, Driver Alert, .. Traditioneel staat het leukste wel allemaal op de optielijst waar we ook een verwarmd stuurwiel, elektrische kofferklep, keyless go en een groot panoramisch zonnedak terugvinden.

De VW T-Roc komt met een 1.0-liter TSI driecilinder (115 pk), 1.5-liter TSI EVO (150 pk), 2.0-liter TSI (190 pk), 1.6-liter TDI (115 pk) en een 2.0-liter TDI (150 pk of 190 pk). In basisvorm ben je aangewezen op voorwielaandrijving en een manuele zesbak, de beter uitgeruste/krachtigste versies doen beroep op de efficiënte DSG automaat en 4Motion vierwielaandrijving.

Na de presentatie op het Autosalon van Frankfurt gaan de bestellijnen open met een nog onbekende Belgische vanafprijs, vermoedelijk zal die tegen de 21.000 euro liggen. Wie snel intekent kan hem nog voor 2018 in ontvangst nemen.