Officieel: Abarth 595 & 595C facelift (2016)De hoeksteen van het Abarth gamma, de 595, krijgt een opfriskuur met bijgeschaafde looks, een moderner interieur, wat meer vermogen én nog meer personalisatiemogelijkheden!

Na de sportieve interpretatie van de Fiat 124 Spider komt de Italiaanse Schorpioen naar buiten met een (kleine,) deugddoende update voor de 595 modellen, vandaag de dag nog steeds een 595, 595 Turismo en 595 Competizione en dit zowel als compacte hatchback (595) en cabrio (595C). Deze volgt natuurlijk de nieuwe 500 en 500C die vorig jaar het levenslicht zagen. De nieuwe Abarth 595 krijgt op die manier nieuwe koplampen met LED dagrijlichten, een nieuwe voorbumper en 17″ Granturismo velgen die tot 7% lichter zijn.

Personalisatie is voor een (sub)merk Abarth ongelooflijk essentieel, vandaar dat je nu kan kiezen uit maar liefst 15 koetswerkkleuren met drie nieuwe duotone mogelijkheden, zijnde Scorpione Black/Podio Blue, Scorpione Black/Record Grey en Pista Grey/Abarth Red. De krachtige Modena Yellow geeltint was vroeger exclusief voorbehouden voor de gelimiteerde 695 Biposto Record maar is nu ook bij de nieuwe Abarth 595 te verkrijgen. Gekleurde zijspiegels en/of brandstofdop, satijn/chroom accenten, stickers, … het kan allemaal!

Binnenin is naast de nieuwe materialen (Alcantara, (imitatie) koolstofvezel, leder, …) de grootste nieuwigheid het handige 5″ UConnect infotainmentsysteem dat je ook kan upgraden naar een nog functionelere 7″ variant met ondermeer een HD scherm, Google Carplay / Android Auto en extra telemetrie. In die optielijst staat er ook een 480W sterk geluidssysteem dat ontwikkeld werd in samenwerking met Beats by Dr. Dre.

Onder de 1.4-liter T-Jet motorkap voorziet Abarth een kleine vermogensupgrade van 5 pk voor de reguliere 595 (145 pk / 206 Nm) en 595 Turismo (165 pk / 230 Nm) dankzij een efficiëntere turbo, de 595 Competizione (180 pk) kreeg vorig jaar reeds zijn kleine groeispurt! Standaard komen de 595 en 595C’s met een manuele vijfbak naar buiten maar wie wil kan opteren voor een gerobotiseerde automaat. De sportieve allures worden extra goed in de verf gezet door de vierdelige Record Monza uitlaat, Brembo remschijven en Sabelt sportzetels. Voor de échte sportievelingen zijn er ook nog Koni schokdempers en een mechanische slipdifferentieel (Abarth D.A.M.) waardoor je nog scherper de bocht door kan!

Deze “kleinste supercar” staat begin juni normaliter in de Europese showrooms, kort erop worden de eerste leveringen verwacht. Prijzen zijn er op dit moment nog niet.