Officieel: Ford Ranger Facelift

Ford Ranger 2016 - Header
Ford onthult in het schitterende Bangkok de nieuwe Ranger pick-up, beschikbaar in Europa vanaf begin 2016.

Jullie hadden het op de wegen misschien al gezien, maar ook in België doet de Ford Ranger het lang niet zo slecht. In Europa namen de verkopen in 2014 met maar liefst 40% toe vergeleken met het jaar daarvoor, goed voor 4,5 procent extra marktaandeel in het segment. Om het succes te bestendigen stelt Ford in Bangkok een facelift voor met enkele designaanpassingen, nieuwe technologieën en zuinigere motoren.

Vanzelfsprekend ziet de Ranger er nog even robuust uit als voorheen, maar een nieuwe grille en koplampen moeten hem toch iets verfijnder voor de dag laten komen. Binnenin zien we een nog grotere sprong voorwaarts met een 8-inch touch screen en een digitaal instrumentenpaneel. Ook de middenconsole ziet er dankzij modernere knopjes een stuk luxueuzer uit.

Bovenal blijft de Ford Ranger een echt werkpaard: rivieren van 80 cm diep en uitstekende rotsen tot 23 cm zijn het minste probleem, terwijl ook een oprijhoek van 28 graden en afrijhoek van 25 graden verzekerd zijn. Standaard beschikt de Ranger nog steeds over achterwielaandrijving, maar in de 4×4-modellen wissel je probleemloos naar AWD via een kleine extra hendel. Een elektronisch differentieel verzekert samen met een low-range 4×4 modus van de transmissie bovendien tractie in moeilijke omstandigheden. Wil je een trailer of je speedboot trekken, dan mag die tot slot 3.500 kilogram wegen.

Verder optimaliseerden de ingenieurs de ophanging voor een comfortabel rijgedrag en werden Lane Keeping Aid, adaptieve cruise control, Driver Alert en SYNC2 beschikbaar gemaakt. Onder de motorkap levert de 2.2-liter diesel voortaan 130 of 160 pk en werd deze zuiniger vergeleken met de 125/150 pk versies voorheen. Nood aan nog wat extra trekkracht? Dan is de 3.2-liter TDCi vijfcilinder met 200 pk en 470 Nm de beste keuze. Tegelijk werd de Ranger dankzij onder andere start/stop bij sommige versies tot maar liefst 15% zuiniger. We moeten er nog even op wachten, maar begin 2016 zouden de eerste exemplaren de Belgische landwegen trotseren.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...