Autosalon van Geneve - Toyota
Als we mogen afgaan op de concepten die Toyota presenteert, breidt het gamma sterk uit richting ‘fun’.

De eerste geeft vorm aan een cabrio-versie van de GT-86. Die krijgt voorlopig de naam FT-86 Open Concept, afgaande op het lof dat de coupé ten deel valt, is dat alleen goed nieuws voor het segment van de compacte sportwagens. Al dat lof komt niet uit de lucht vallen: sportief maar toch bruikbaar, en … een mechanisch sperdifferentieel!

En wie denkt dat het daarmee welletjes is geweest, denk maar iets anders. Toyota loste al een funky filmpje van de concept ‘i-Road’. Ze presenteren daarmee hun kijk op een compact elektrisch voertuig. De analogie met de Renault Twizy is onvermijdelijk, maar eigenlijk hebben de Fransen daarmee de zaak reeds gemaakt voor de Japanners. De Twizy werd immers veelvuldig geprezen voor zijn rijplezier. Zolang het warm en zonnig is ten minste. Wat de i-Road anders maakt dan de Twizy is alvast het overhellen van het tuig in de bochten, wat ons vol nostalgie doet terugdenken aan eendagsvliegen zoals de Carver.

Ook nieuw, maar iets doordeweekser, is de break-versie van de Auris: de Auris Touring Sports. De Auris is al een sterke propositie qua ruimte, de Touring Sports moet daar nog een portie bagageruimte en (op een of andere manier) stijl aan toevoegen.

Als vierde en laatste primeur vinden we de RAV4, we kijken al naar de vierde generatie van het succesnummer. Dat succes bood de ruimte om wat dieper te gaan nadenken, wat resulteert in twee studiemodellen: de RAV4 Premium enerzijds en de RAV4 Adventure anderzijds. Alles samen nieuws waar elke autoliefhebber voor kan warmlopen dus.