Officieel: Porsche Taycan Turbo GT Weissach Pack EV (2024)Speciaal voor imposant (en emissievrij) circuitplezier komt Porsche met de Taycan Turbo GT topversie, zowaar goed voor maximaal 1.108 pk en een 0-100 chrono van 2,2 seconden!

Recentelijk werd de populaire Porsche Taycan grondig opgefrist. Dit met een frisse neus, nieuwe technologie, meer rijbereik en krachtige motoren. Toch was er blijkbaar nog vraag/ruimte voor een waardig topmodel, dat is de Taycan Turbo GT geworden. Mooi in analogie met de Cayenne Turbo GT … en nakende Panamera Turbo GT?

De Taycan Turbo GT is gebouwd met het oog op messcherpe circuitprestaties en kroont zich alvast tot de krachtigste serie-productie Porsche aller tijden! Dit dankzij een knappe gewichtsbesparing (-75 kg) en straffe hardware (sportief rubber, keramische remschijven, Active Ride ophanging, …). Ook zijn er specifieke visuele elementen zoals de aangepaste voorbumper (mét aeroblades), Victory Gold remklauwen en adaptieve spoiler.

Binnenin draait het om véél koolstofvezel, zwart leder en alcantara (dat Porsche Race-Tex noemt). Kuipzetels dragen bij tot “een meer sportieve” rijbelevenis maar zonder meerprijs kan je deze ook inwisselen voor meer comfortabele (en 18-voudig instelbare) exemplaren.

Porsche Taycan Turbo GT met of zonder Weissach Pack?

Porsche levert je Taycan Turbo GT zowaar gratis (?) af met of zonder Weissach Pack. Met die laatste wordt het best bloedserieus want dan schrappen ze nog meer isolatie, het premium audiosysteem, één (van de twee) laadklep én zowaar de volledige achterbank. Goed voor nogmaals 70 kg gewichtsbesparing. En inderdaad, je EV komt dan met slechts twee zitplaatsen en een hoop extra kofferruimte. Voorzien van naakte koolstofvezel! En met Weissach Pack prijkt er achterop een vaste (imposante) spoiler.

De elektrische aandrijflijn van de Porsche Taycan Turbo GT resulteert in 789 pk … of 1.034 pk met launch control. Of 1.108 pk / 1.340 Nm dankzij de overboost functie (gedurende twee seconden)! Goed voor een 0-100 km/u sprint in 2,3 of 2,2 seconden. De 200 km/u mijlpaal haal je in 6,6 of 6,4 seconden. De topsnelheid van 305 km/u moet ongetwijfeld volstaan.

Zowel op de Nürburgring (7 minuten en 7 seconden) en Laguna Seca (1 minuut en 27,87 seconden) zette Porsche een recordtijd neer met de Taycan topversie. Dat moet helpen om hem te differentiëren met zijn voornaamste concurrentie in de vorm van de Tesla Model S Plaid.

Bij de Belgische Porsche verdeelpunten kan je een Taycan Turbo GT (met Weissach Pack) bestelbon tekenen in ruil voor 255.300 euro. Maar ook hier is er nog enige ruimte tot personalisatie. Voorzie dus best wat extra budget. De eerste exemplaren worden nog dit voorjaar afgeleverd!