Officieel: BMW X2 crossover iX2 EV U10 (2023)De gloednieuwe (tweede generatie) BMW X2 crossover trekt nog meer de aandacht naar zich toe met zijn karaktervolle looks. Nu ook als zuiver elektrische iX2 te verkrijgen!

Een minder praktische maar knappere (sportief ogende?) variant van de X1 SUV, dat is de X2. Zelf spreekt BMW het liefst van een Sports Activity Coupé (SAC) oftewel een lifestyle SUV met aflopende daklijn. Na het nodige succes van de eerste generatie volgt er nu een nieuwe X2. Met een nog meer uitgesproken vormgeving, moderne technologie … én een zuiver elektrische iX2 uitvoering.

Naast de karaktervolle looks en prominente grille (desgewenst verlicht!) noteren we tevens grotere buitenafmetingen. Maar liefst 19,4 cm langer, 2,1 cm breder en 6,4 cm hoger dan voordien! Tezamen met de uitgerekte wielbasis (+22 mm) heeft dat een positieve invloed op de binnenruimte. Naast vijf (of toch eerder vier?) inzittenden is er ook plaats voor 560 à 1.470 liter bagage in deze hippe X2.

Net zoals de technisch gerelateerde X1 komt de nieuwe BMW X2 met een digitaal instrumentarium (10,25”) dat mooi doorloopt in het infotainmentsysteem (10,7”). De diverse tegels bieden hier toegang tot hedendaagse functionaliteit op vlak van connectiviteit, navigatie, multimedia en gadgets. En uiteraard kan je ook je slimme telefoon koppelen en (draadloos) beroep doen op Apple CarPlay / Android Auto! Eveneens van de partij, handige rijhulp en veiligheid in alle geuren en kleuren.

De hippe BMW X2 is 150 pk tot 313 pk sterk

Naar een handgeschakelde X2, X2 M Competition of X2 PHEV moet je niet zoeken, die zijn (en komen) er niet! Initieel draait het ook louter om de BMW X2 xDrive20i (170 pk benzine) en X1 sDrive18d (150 pk diesel) met voorwielaandrijving. Deze zijn voorzien van een 7-traps Steptronic automat met dubbele koppeling. Later volgen er diverse (xDrive) aanvullingen. De X2 M35i xDrive topversie werd ook al aangekondigd, hier staat een 2.0-liter viercilinder turbobenzine met 300 pk / 400 Nm paraat. Deze X2 M35i doet de 0-100 km/u sprint in 5,4 seconden en profiteert van een aangepaste setup met het oog op enig rijplezier.

Gloednieuw en sowieso resulterend in een enorm commercieel succes is de zuiver elektrische BMW iX2. Tegen de lente van 2024 zal de iX2 xDrive30 (313 pk) met 450 km rijbereik zijn opwachting maken, vermoedelijk met een toegankelijkere iX2 eDrive20 (204 pk) in zijn zog. Het iX2 laadvolume slinkt wel tot 525 à 1.400 liter.

Zowel de nieuwe BMW X2 als iX2 zullen flexibel geproduceerd worden op dezelfde assemblagelijn in de Duitse Regensburg fabriek. Dit met knappe velgen (17” tot 21”), packs en diverse uitrustingsniveau’s.

De Belgische marktlancering van de BMW X2 en iX2 is voorzien voor maart 2024, momenteel aan een nog ongedefinieerde prijs. Voor een X1 en iX1 vraagt de lokale BMW Verdeler respectievelijk 40.350 euro (X1 sDrive20i) en 57.950 euro (iX1 xDrive30). Reken daar toch gemakkelijk enkele duizenden euro’s bij. Naar eigen zeggen komt de nieuwe X2 wel met een uitgebreide standaarduitrusting!