Officieel: VW Volkswagen ID GTI Concept EV (2023)Naast performante EV topmodellen zien ze bij Volkswagen nog steeds brood in compacte sportievelingen, zo getuige de zuiver elektrische ID GTI Concept!

De sportievere ID4 GTX en ID5 GTX staan vandaag al in de Volkswagen gammafolder. Deze krijgen in de nabije toekomst het gezelschap van een krachtigere ID Buzz GTX, ook van de ID7 zal VW ongetwijfeld een waardige topversie aanbieden. Met de meer betaalbare ID2.all Concept mikken ze voornamelijk op een groot publiek. En met deze aangedikte ID GTI Concept lijkt het logisch dat er ook een sportieve topversie zal volgen.

Daarbij is de aanwezigheid van de GTI benaming (ipv GTX) best interessant. VW komt daarmee stilaan terug bij hun klinkende (klassieke) namen uit het verleden. Tevens is de kans reëel dat de Volkswagen EV modellen met voorwielaandrijving als GTI door het leven gaan, diegene met twee elektromotoren (= vierwielaandrijving) krijgen dan weer een GTX badge achterop!

De Volkswagen ID GTI Concept wordt snel, praktisch en compact

Het ontbreken van een extra elektromotor is positief nieuws voor het gewicht en dus het rijgedrag. Dat wordt versterkt door de klassieke GTI uitstraling met rode accenten, chroom details, subtiele spoiler, aangepaste bumpers en sportieve velgen. Interieurbeelden werden niet vrijgegeven maar we hopen dat het befaamde ruitjespatroon sowieso terug te vinden zal zijn in het Volkswagen ID2 GTI productiemodel!

De ID GTI Concept is alvast praktisch ingesteld met 490 à 1.330 liter bagageruimte! Interessanter zijn de prestatiecijfers … maar deze werden niet vrijgegeven. Maar aangezien de “gewone” ID2.all Concept al maximaal 223 pk levert mogen we toch 250+ pk verwachten. En een 0-100 km/u sprinttijd van minder dan 6 seconden.

Pas tegen 2025 verwachten we de compacte ID2 (lees: Polo opvolger) in de Volkswagen showroom. De ID2 GTI volgt dus ten vroegste tegen 2026! Voor de 207 pk Polo GTI betaal je momenteel 37.160 euro in België.