Officieel: CUPRA Tavascan EV SUV coupe VZ (2023)Na de Born heeft CUPRA met de lifestyle Tavascan SUV coupé een tweede zuiver elektrisch model in de aanbieding.

Terwijl er bij Seat nog steeds geen spoor is van een EV … krijgt het sportieve submerk CUPRA zijn tweede elektrische model na de compacte Born. Dat is – zoals aangekondigd – de Tavascan geworden. Een blitse lifestyle EV SUV met aflopende daklijn … waardoor de innige band met de Volkswagen ID5 en Skoda Enyaq Coupé iV moeilijk te verbergen wordt.

De CUPRA Tavascan nijgt sterk naar zijn conceptuele voorbode. Naast het vloeiende lijnenspel zijn het vooral de details die bijdragen tot het (zeer) karaktervolle voorkomen. Denk aan de smalle A-stijlen, verlichte logo’s, unieke lichtblokken en opengewerkte voorzijde. Uiteraard in combinatie met bronzen accenten, hét themakleur van CUPRA. Rondom is er keuze tussen 19”, 20” of 21” lichtmetalen velgen.

Binnenin trekt het dashboard dat prominent overloopt in de middenconsole ongetwijfeld direct de aandacht. De sportieve Spanjaarden spreken volmondig over het “spine” interieur. Ook hier bespeuren we de nodige sportieve materialen en bijhorende accenten. Het hoger gepositioneerde infotainmentsysteem (15”) bevat moderne functionaliteit. Wie belang hecht aan een kwalitatieve sound kan opteren voor een Sennheiser audiosysteem met 12 luidsprekers.

CUPRA Tavascan marktlancering in twee smaken

De Tavascan komt initieel in twee uitvoeringen, beiden zijn voorzien van een 77 kWh accupack. Deze kan je aan een snellader laden met 135 kW (DC). Aan een klassieke laadpaal/wallbox zal dat waarschijnlijk met 11 kW (AC) zijn.

De achterwielaangedreven instapper is 286 pk sterk en zou 550 km (WLTP) ver moeten geraken. De Tavascan VZ is huidige topversie en heeft een extra elektromotor vooraan wat resulteert in vierwielaandrijving, uiteindelijk goed voor 340 pk systeemvermogen. Het rijbereik moet nog steeds 520 km bedragen al zijn ze ook best fier op de 0-100 km/u sprint in slechts 5,6 seconden.

Tegen eind 2023 gaat de CUPRA Tavascan in verkoop, de eerste exemplaren worden wel pas “in de eerste heft van 2024” geleverd. Jaarlijks willen ze maar liefst 50.000 exemplaren verkopen! De Belgische vanafprijs volgt pas later, reken toch op gemakkelijk 60.000 euro voor een leuke configuratie.