Officieel: Ferrari 499P Le Mans hypercar WEC LMDh (2022)Met de gloednieuwe 499P wil Ferrari opnieuw strijden voor de eindoverwinning tijdens de 24u van Le Mans en consorten.

Een halve eeuw na de laatste successen met de 312P komt Ferrari opnieuw meespelen in het WEC kampioenschap. Daarvoor rekenen ze op de 499P die de V6 PHEV aandrijflijn van de 296 GTB en 296 GTS leent. Hetzij wel met vierwielaandrijving. De 3.0-liter V6 benzinemotor levert maximaal 680 pk aan de achteras. de elektromotor zit vooraan en voegt nog eens 272 pk toe aan het totale vermogen. Een sequentiële zevenbak zorgt voor een vlotte krachtontplooiing.

Begin 2023 wordt het testwerk stevig opgedreven. Starten doen de ambitieuze Italianen met de 1000 Miles van Sebring in maart met nadien passages op Portimao en Spa-Francorchamps. Maar nadien is het tijd voor hét echte werk, namelijk de 24 uur van Le Mans (10-11 juni).

Initieel met slechts twee 499P’s (#50 en #51) maar de kans bestaat dat er op termijn meer bolides ingezet zullen worden. Net zoals de deelname aan de Amerikaanse evenknie (IMSA). Wie een rode race-overall met Ferrari logo aan zal trekken is ook nog niet duidelijk. Wel benadrukt Ferrari dat ze alreeds 12.000 testkilometers heeft afgelegd met hun WEC prototypes.

De WEC topklasse omvat in 2023 zowel de LMDh (Le Mans Daytona Hypercar) als de LMH (Le Mans Hypercar) racewagens. Dankzij de gewijzigde regelgeving is het een pak aantrekkelijker om als autobouwer deel te nemen aan het befaamde uithoudingskampioenschap. Behalve Ferrari zullen ook Porsche, Peugeot, Glickenhaus en Toyota terug te vinden zijn op de startgrid. Alpine, BMW en Lamborghini tonen eveneens de nodige interesse om vanaf 2024 mee te strijden.

We gaan er vanuit dat de Ferrari LaFerrari opvolger de nodige elementen zal overnemen van deze 499P racewagen.