Officieel: Mercedes-AMG C63 S E-Performance PHEV 680 pk W206 S206 (2022)De Mercedes-AMG C63 S E-Performance wisselt – zoals verwacht – zijn luidkeelse V8 in voor een plug-in hybride viercilinder met 680 pk en F1 technologie!

Direct na de presentatie van de nieuwe Mercedes C-Klasse Berline (W206) en C-Klasse Break (S206) begonnen we te dromen omtrent een waardige topversie. Eerst werd de C43 AMG (408 pk) aan het gamma toegevoegd en nu is het aan de beurt van dé langverwachte C63. Die gaat vanaf heden als Mercedes-AMG C63 S E-Performance door het leven! Opnieuw met keuze tussen een berline of stationwagen koetswerkvorm.


Op visueel vlak noteren we een scherpere grille, spoilerlip, extra verluchting, grotere velgen (19” of 20”) en wederom vier trapeziumvormige uitlaatmonden. Binnenin oogt het nog steeds zéér multimediaal met vele grote/kwalitatieve schermen. Wel voorziet Das Haus desgewenst sportiever ogende materialen zoals contrasterende (rode) stiknaden/veiligheidsgordels, koolstofvezel, chroom en alcantara.

De nieuwe Mercedes-AMG C63 heeft een tweeliter viercilinder aan boord!

Motorisch zijn de wijzigingen een pak ingrijpender. Net zoals de rest van het C-Klasse gamma is de nieuwe C63 AMG voorzien van een viercilinder (!) benzinemotor. Hetzij als deel van een innovatieve plug-in hybride aandrijflijn die geïnspireerd is op succesvolle F1 technologie. We besparen jullie de technische details, wel nadrukken we graag het immense systeemvermogen van maar liefst 680 pk / 1.020 Nm (156 g/km CO2)! Ook is deze C-Klasse topversie vanaf heden voorzien van variabele 4MATIC+ vierwielaandrijving, inclusief een drift modus. De 9-traps AMG SPEEDSHIFT MCT transmissie zorgt op zijn beurt voor vlotte schakelovergangen.

De 6,1 kWh accupack is hier voornamelijk aanwezig met het ook op stevige prestaties. Toch zou je er 13 km zuiver elektrisch mee kunnen rijden. Interessanter is dan ook de 0-100 sprint van slechts 3,4 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u, tenzij je oplegt voor het AMG Driver’s Package om nadien 280 km/u (C63 Berline) of 270 km/u (C63 Break) te rijden. De Mercedes-AMG C63 S E-Performance zet 2.111 kg op de weegschaal.

Met het oog op een (zeer) betrokken rijgedrag voorziet AMG haar volledige arsenaal aan kennis, kunnen en beschikbare technologie. Gaande van geoptimaliseerde batterijkoeling, acht AMG rijmodi (Electric, Comfort, Battery Hold, Sport, Sport+, RACE, Slippery en Individual), doorgedreven/intelligente energierecuperatie, e-turbo, vierwielsturing (standaard!), krachtige remschijven en adaptieve dempers. We zijn vooral benieuwd of de “beklijvende soundtrack” kan tippen aan de brullende V8 benzinemotor van voordien!

Krachtigste viercilinder ter wereld!

Mercedes-AMG praat vol lof over haar nieuwste creatie die momenteel de krachtige in-serie-geproduceerde viercilinder ter wereld is. In de officiële communicatie benadrukken ze frequent de C63 “S” motorisatie, vermoedelijk volgt er op termijn dus nog een iets toegankelijkere C63 variant.

Wanneer de nieuwe Mercedes-AMG C63 PHEV in de showrooms staat is momenteel niet duidelijk. Noch aan welk Belgisch prijskaartje dat zal zijn. We gokken op begin 2023 en aan minstens 105.000 euro! De BMW M3 (Touring) komt met achterwielaandrijving en twee cilinders meer (maar wel 150 pk minder) voor de dag.