Officieel: Porsche 911 (992) GT3 RS (2022)Eventjes een diepe buiging voor Porsche en hun nieuwste 911 (992) GT3 RS, zowaar een racewagen met een nummerplaat.

Met een 911 GT3 (al dan niet als GT3 Touring) heb je eigenlijk al alles wat je nodig hebt. Tenzij je écht vaak op het circuit gaat terug te vinden zijn. Daarvoor heeft Porsche traditiegetrouw een 911 GT3 RS in de aanbieding. En in zijn nieuwste vorm heeft Porsche zichzelf duidelijk overtroffen met een bijzondere bolide.

De nieuwe Porsche 911 (992) GT3 RS komt bijzonder brutaal voor de dag. Rondom noteren we nieuwe panelen, dakvinnen en extra verluchting … maar het is de reusachtige spoiler die met de meeste aandacht gaat lopen. Het volledige GT3 RS concept draait om downforce en dan is zo’n enorme taartschep achterop wel handig. Zeker met de DRS (à la F1) technologie waarbij de bovenste vleugel plat(ter) gaat liggen. Ideaal om zo in het rechte stuk wat sneller te gaan.

Als snelheid je ding is moet je trouwens bij de GT3 blijven, die haalt 318 km/u terwijl de GT3 RS voldoende moet nemen met 296 km/u. Ook de kofferruimte werd volledig opgeofferd.

De extreme Porsche 911 (992) GT3 RS is snel. En stuurt messcherp!

Ook de gekende atmosferische 4.0-liter flat six benzinemotor is hier van de partij. Dit met maar liefst 525 pk / 465 Nm. En steeds met de zeventraps PDK automaat met supersnelle schakelovergangen. Zo doe je de 0-100 sprint in slechts 3,2 seconden.

De 911 (992) GT3 RS komt met een Normal, Sport en Track rijmodus. Zeker die laatste lijkt bijzonder feestelijk want dan kan je naar hartenlust de wagen afstellen naar eigen smaak. Dit qua demping (voor- en achteras onafhankelijk!), tractiecontrole, stabiliteitscontrole en zelfs de werking van het achterdifferentieel.

Circuitliefhebbers gaan voor de Clubsport uitvoering met rolbeugel, brandblusser en zespuntsgordel. Al is er ook een straffe Weissach uitvoering met lichtere wielen.

De kans is klein dat je een productieslot kan bemachtigen bij de lokale Porsche verdeler. Maar mocht dat toch lukken moet je vervolgens wel 240.187 euro ophoesten.