Officieel: Audi R8 V10 Performance RWD (2021)De speelse Audi R8 V10 Performance RWD topversie stuurt 570 pk enkel en alleen richting de achteras!

Naast het riante EV offensief van Audi zou je nog gaan vergeten dat de sportieve Audi Sport afdeling ook nog potente benzinevarianten in de aanbieding heeft. Eerder dit jaar kwam er zelfs nog een gloednieuwe RS3 bij! En ook de R8 sportwagen, hét oldschool uitgangbord, wordt niet vergeten. Want Audi lanceert nu de R8 V10 Performance RWD topper.

De reguliere R8 V10 Performance varianten rekenen – voor een feilloze wegligging en stabiliteit – op de befaamde quattro vierwielaandrijving. Voor de speelse meerwaardezoekers was er ook een achterwielaangedreven RWD variant, hetzij enkel in de 540 pk sterke (non-Performance) “basisversie”. Daar komt er dus nu verandering in.

De Audi R8 V10 Performance RWD is nog steeds voorzien van de atmosferische 5.2-liter V10. In deze configuratie goed voor 570 pk / 550 Nm. In optimale omstandigheden sprint je hiermee in 3,7 seconden naar 100 km/u en wordt de topsnelheid bij 329 km/u bereikt. De dakloze Spyder uitvoering doet het iets trager… Logischerwijs zijn de quattro varianten (met 620 pk) iets sneller weg aan het stoplicht. Dwars gaan (lees: driften) gaan dan weer beter/gemakkelijker met de RWD’s!

De reguliere R8 V10 RWD wordt in de gammafolder verdrongen door de krachtigere/snellere nieuwkomer. Een Belgische vanafprijs werd nog niet vrijgegeven, reken toch op minimaal 150.000 euro. Wel benadrukt de Duitse premiumconstructeur de innige band met de LMS GT4 racebolide waarvan er tot 60% onderdelen worden overgenomen. Waarvan akte!

Lees hier onze rijtest met de Audi R8 V10 Spyder!