Officieel: Porsche Macan facelift (2021)In afwachting van een zuiver elektrische opvolger frist Porsche de populaire Macan crossover (nogmaals) op.

Als de ontwikkeling goed loopt krijgt de zuiver elektrische Taycan volgend jaar het gezelschap van een zuiver elektrische Macan. Maar omdat niet elke Porsche klant op een EV zit te wachten (bijvoorbeeld buiten Europa) blijven ze trouw aan hun potente benzinemotoren, al dan niet met elektro-ondersteuning. Zo blijft de Panamera ook nog steeds leverbaar naast de soortgelijke Taycan.

Sinds de onthulling in 2014 rolde de compacte SUV van Porsche al meer dan 600.000 keer van de band. En 80% van de Macan kopers komt voor het eerst in aanmerking met Porsche! Geheel volgens de commerciële logica willen ze in Zuffenhausen dergelijke uitmuntende verkoopcijfers behouden en frissen ze de Macan dus nogmaals op.

De vernieuwde Porsche Macan lijkt sterk op zijn voorgangers, hetzij met aangepaste bumpers, grille, zijspiegels, verlichting en extra personalisatiemogelijkheden. Denk aan 19” tot 21” lichtmetalen velgen en drie nieuwe koetswerkkleuren zoals Papaya, Gentian en Python Green (enkel GTS). Wie het nog extremer ziet kan terecht bij het Porsche Exclusive Manufaktur team.

Binnenin prijkt er een opgefrist interieur met een opgekuiste middenconsole, wel met touchpads (ipv fysieke knoppen). De transmissiehendel staat hoger en werd iets kleiner terwijl de analoge klok bovenaan tot de basisuitrusting behoort. Het 10,9” infotainmentsysteem werd slimmer, veelzijdiger én sneller. Ook hier groeien de uitrustingsmogelijkheden, ondermeer met het GT sportstuur uit de 911 familie.

Van 265 pk tot 440 pk

De Macan instapper doet het met een 2.0-liter viercilinder viercilinder, goed voor 265 pk en een 0-100 sprint in 6,2 seconden. Daarboven situeert de Macan S met zijn 2.9-liter V6 die nu 380 pk sterk is (+26 pk met zijn voorganger). Hiermee duurt de 0-100 sprint slechts 4,6 seconden. Het topmodel is momenteel de Macan GTS die rekent op dezelfde zescilinder, hetzij met 440 pk (+60 pk met zijn voorganger). De kans is daardoor klein dat er opnieuw een Macan Turbo komt. Alle varianten krijgen de 7-traps PDK automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving (Porsche Traction Management) mee.

Porsche benadrukt dat het onderstel en de ophanging van Macan verder geoptimaliseerd werd om nog directer/scherper/aangenamer te sturen. De Macan GTS krijgt standaard sportluchtvering die 10mm dichter bij de grond ligt.

Porsche Macan, bestellen maar!

De vernieuwde Macan is reeds te bestellen bij de lokale Porsche Centre’s. Reken daarvoor op minimum 65.515 euro (Macan), 74.469,45 euro (Macan S) en 91.167 euro (Macan GTS). Tegen oktober worden de eerste exemplaren geleverd.