Officieel: Ferrari 812 Competizione 830 pk (2021)Het nieuwste raspaard van Ferrari is de aangescherpte 812 Competizione met 830 pk, desgewenst ook als dakloze 812 CompetizioneA te verkrijgen.

Net zoals bij de 599 GTB en F12 Berlinetta komt Ferrari nu ook met een straffere/scherpe 812 Superfast variant, de 812 Competizione genaamd. Dit zowaar in twee koetswerkvormen, als coupé (999 stuks) en cabrio (812 CompetizioneA, 599 stuks). Maar veel moeite moet je niet doen om nog een exemplaar aan te schaffen, beiden gelimiteerde uitvoeringen zijn reeds volledig uitverkocht/toegewezen. Dit desondanks een vanafprijs van respectievelijk 500.000 euro en 570.000 euro!

De Ferrari 812 Competizione rekent op de 6.5-liter V12 en is 830 pk / 695 Nm sterk. Al dat vermogen vloeit via een 7-traps sportautomaat richting de achteras! Goed voor 0-100 in 2,85 seconden en 0-200 in 7 seconden, ergens “boven 340 km/u” ligt de topsnelheid. Een rondje Fiorano (Ferrari’s privé-circuit in Maranello) doet de 812 Competizione in 1 minuut 20 seconden. Ja, dat is sneller als de Ferrari Enzo Ferrari!

Naast 30 pk extra werd het geheel ook nog eens 38 kg lichter. Alles staat hier in teken van messcherpe (circuit)prestaties en daarvoor rekent de Italiaanse sportwagenbouwer op allerhande hulpmiddelen en slimme aerodynamica. Gloednieuw is de onafhankelijke vierwielbesturing waarbij de achterwielen dus los van elkaar sturen! En met de nieuwste Side Slip Control 7.0 technologie moeten alle systemen (elektronische differentieel, tractiecontrole, remdruk en vierwielbesturing) perfect met elkaar samenwerken. Bandenboer Michelin ontwikkelde speciaal voor de Ferrari 812 Competizione gepast Cup2R rubber.

De 812 Competizione gaat uiteraard verder op de vormgeving van de 812 Superfast maar krijgt wel een aangepaste motorkap mee, de achterruit werd vervangen door een aluminium cover met aerodynamische luchtgeleiders! In de 812 CompetizioneA profiteer je het allerbeste van de intense V12 soundtrack.

Vermoedelijk zijn deze 812 Competizione’s de allerlaatste Ferrari’s met een atmosferische V12 zonder enige (hybride)ondersteuning.