Mercedes en Volvo gaan samen hybride benzinemotoren bouwen (2020)Voor de volgende generatie (hybride) benzinemotoren gaan Mercedes en Volvo innig samenwerken.

De ontwikkeling van motoren kost zodanig veel geld dat autoconstructeurs hiervoor maar al te graag de handen in elkaar slaan, zeker op een moment dat er zowel in klassieke verbrandingsmotoren als alternatieve aandrijflijnen moet geïnvesteerd worden. Daimler AG (moederbedrijf Mercedes) en Geely Holding (moederbedrijf Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co, …) hebben nu besloten om samen “de ontwikkeling van zeer efficiënte aandrijfsystemen van de volgende generatie voor hybride toepassingen” voor hun rekening te nemen. Dankzij de modulaire techniek moeten deze in diverse vormen/uitvoeringen/vermogens beschikbaar komen.

Daimler zal de ontwikkeling voor zijn rekening nemen net zoals de Europese productie (voor zowel Mercedes als Volvo dus?), Geely zal de nieuwe benzinemotoren bouwen in China voor lokale producten. Wanneer we deze nieuwe motoren mogen verwachten is nog niet duidelijk. Volvo zou zich in Europa enkel nog zelf bezig houden met elektrische motoren … wat uiteraard goed nieuws is voor Volvo Car Gent!

Aangezien Geely momenteel al 10% van de Daimler aandelen in handen heeft is het meer dan logisch dat beide partijen hun eerdere samenwerking (op vlak van waterstofvrachtwagens) nu uitbreiden. Die moet alvast resulteren in een grondige besparing van honderden miljoenen euro’s.

In het verleden had Mercedes een samenwerking met Renault/Nissan voor het delen van compacte (diesel)motoren. Intussen zijn die zo goed als verdwenen in Mercedes producten, enkel de bestaande 1.3-liter (of 1.4-liter aldus Mercedes) benzinemotor die samen werd ontwikkeld is nog (veelvoudig) terug te vinden in de compacte Das Haus modellen. Het einde van deze Duits/Franse samenwerking is met deze nieuwe deal vermoedelijk in zicht.