Volvo en Mercedes werken samen aan vrachtwagens op waterstof (2020)Is de vooruitstrevende waterstoftechnologie zo wél commercieel aantrekkelijk?

Zowel de klassieke (mild) hybride als plug-in hybride zijn intussen goed ingeburgerd en de Europese consument lijkt ook niet te kunnen ontsnappen aan een doorgedreven push van zuiver elektrische wagens. Personenwagens op waterstof (FCEV’s, Fuel Cell Electric Vehicle) lijken dan weer een brug te ver gezien het beperkte aanbod en nog beperkter laadnetwerk vandaag te dag. En dat fnuikt natuurlijk de commerciële mogelijkheden.

Een nieuw productiemodel van de Mercedes GLC F-Cell zullen we dus niet meer krijgen, wel slaat de Duitse premiumconstructeur de handen in elkaar met Volvo voor het bouwen van vrachtwagens op waterstof. Dat segment staat voor een enorme uitdaging (-30% uitstoot tegen 2030) wat wel de nodige mogelijkheden biedt, een innige samenwerking (50:50 participatie in een nieuwe join venture) met de Zweden creëert logischerwijs de nodige schaalvoordelen. Mocht de technologie in de komende jaren/decennia toch nog doorbreken kan Mercedes de opgedane techniek/kennis gerust aanwenden voor personenwagens.

Waterstofwagens zijn momenteel véél (reken zeker 10x) duurder dan reguliere elektrische wagens die ook al niet goedkoop zijn. Een elektrische auto haalt haalt energie uit een (zware/grote/milieubelastende) batterij terwijl een FCEV een brandstofcel heeft die water kan omzetten in energie.

Momenteel kan je met de Hyundai NEXO en Toyota Mirai in België enkel maar waterstof “tanken” in Zaventem en Halle, binnenkort zou dat ook mogelijk moeten zijn in Wilrijk (Antwerpen). Daarom heeft de Mercedes GLC F-Cell dan ook een extra batterij aan boord die je kan opladen via het stopcontact/snellader.

Mercedes GLC F-Cell 2018