BMW i3 REX (94Ah) 2015Just add batteries: de BMW i3 (94 Ah) bolt nu ook in reële omstandigheden meer dan 200 kilometer.

De tijden waarin cilinders en slaginhoud werden toegevoegd om prestaties te verhogen ligt al eventjes achter ons. Automobiele prehistorie die vervangen werd door downsizing, hybridificatie of zelfs pure elektrificatie. In Noorwegen gaat het al zo hard dat 1 op 5 nieuw verkochte wagens elektrisch rijdt en enkele ministers zelfs een totaalverbod op benzine- en dieselwagens vanaf 2025 in de mond durven te nemen.  Bij ons moeten we voor elektrisch rijden niet op de politiek wachten, want wie zal die dure infastructuur betalen zonder de lucratieve olie-export van de Noren? Neen, op een nieuwe Turteltaks zit niemand te wachten. Men rekent op de industrie om het kip-en-ei verhaal te doorbreken: Tesla lijkt het vuur aan de lont gestoken te hebben en BMW begint naast elektromobielen ook al aardig wat plug-in hybrides te verkopen. Maak elektrisch rijden premium en het succes komt vanzelf, zo blijkt. En meer auto’s verkopen, dat is ook terug meer geld om terug in de technologie te investeren. Zo komt BMW dit jaar met een nieuwe versie van de i3 op de markt: exact dezelfde wagen, dimensioneel een ‘even grote’ batterij, maar een energiedensiteit van 150% en dus ook een aardig toegenomen autonomie. Bye bye, range-anxiety!


rijtest-bmw-i3-94ah-2015-07

Bij zijn lancering eind 2013 waren er aardig wat tegenstrijdige meningen over de eerste elektrische BMW. Some loved it, some hated it. Maar wanneer men net iets verder keek dan het futuristische en voor sommigen moeilijk verteerbare uiterlijk, kon men niets dan lof spreken over het technologisch vernuft dat de Duitsers in de i3 verwerkt hadden. De voor het merk tot kort karakteristieke achterwielaandrijving linken aan een elektromotor, een passagierscel uit versterkt koolstofvezel (CFRP) gebruiken om maniakaal het gewicht te drukken, 19-inch velgen koppelen aan smalle, ecologische bandjes en een jamais-vu conceptinterieur commercialiseren. Van gebruik van gerecycleerde materialen tot zelfs een groene productiefaciliteit: CO2-neutrale elektriciteit en 70% minder waterverbruik. BMW leverde geen half werk!

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-08

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-04rijtest-bmw-i3-94ah-2015-03

Dat werd wereldwijd gesmaakt, want tussen november 2013 en september 2015 werden er maar liefst 35.400 stuks verkocht. In België werden over dezelfde periode zo’n 750 exemplaren aan de man gebracht, waarmee hij enkel de Tesla Model S moest laten voorgaan. Bovendien brengt de i3 nieuwe klanten bij de groep: 80% van de kopers kiest dankzij de i3 voor het eerst de blauw-witte propellor. Desalniettemin is er nog werk aan de winkel, maar gezien het aantal laadpalen allesbehalve exponentieel toenam, is de toegenomen autonomie van de i3 meer dan welgekomen. De gemiddelde Belg mag dan nog maar 40 kilometer woon-werkverkeer per dag afleggen, range-anxiety blijft door de geesten spoken. De toegenomen batterijcapaciteit van 19/22 kWh tot 27/33 kWh (netto/brutto), met volgens de officiële NEDC nu een rijbereik van maar liefst 300 kilometer, moet twijfelaars over de streep kunnen trekken. En al is die felbesproken cyclus allesbehalve representatief, ook in reële omstandigheden met airco en wat gewicht in de rechterschoen moet je perfect in staat zijn om meer dan 200 kilometer te doen. Iets wat wij na een weekje testrijden konden beamen.

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-14rijtest-bmw-i3-94ah-2015-12

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-13

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-11rijtest-bmw-i3-94ah-2015-10

Wij reden ditmaal echter ook meteen met de i3 REX, de versie met range-extender die nog eens 150 kilometer aan die 200 km toevoegt. Natuurlijk verbruik je daarvoor fossiele brandstoffen, want het is een tweecilinder van 650 cc en 38 pk die benzine verbrandt om een generator aan te drijven en die zo elektriciteit produceert. Automatisch bij een overblijvende autonomie van slechts 25 km, manueel indien gewenst om het elektrische rijbereik al rijdende op niveau te houden. Maar hoewel de installatie geen enkele impact heeft op het bagagevolume van 260 liter en we hem nauwelijks konden horen, voelden we ons toch ‘schuldig’ om hem aan te spreken. Bovendien mag de i3 met 1.245 kilogram de lichtste elektrische wagen in zijn segment zijn, de range-extender voegt 120 kilogram toe en doet daarmee een groot deel van alle gewichtsbesparende inspanningen teniet. Hij past volgens ons minder in het concept en eerlijk gezegd is hij met de toegenomen elektrische autonomie zelden nodig. Een appeltje voor de dorst misschien, maar wij zouden de 4.490 euro elders besteden.

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-01

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-06rijtest-bmw-i3-94ah-2015-02

De prestaties van de BMW i3 blijven zowel voor normale versie als REX dezelfde: met het vermogen van 170 pk sprint je van 0-100 km/u in amper 7,3 seconden, de REX doet er 8 tienden langer over. Het koppel van 250 Nm is zoals geweten op elk moment – ook vanuit stilstand – beschikbaar, waardoor deze elektrische vierwieler enorm vlot aanvoelt. Zo vlot dat je er nooit genoeg van lijkt te krijgen en jammer genoeg wel het gemiddelde verbruik van 12,6 kWh per 100 kilometer heel snel overstijgt. Sterker nog, we betrapten onszelf erop veel sportiever te rijden dan bij onze eerste testrit. De toegenomen autonomie haalde de range-anxiety weg en liet ons meer in ‘speelmodus’ genieten, maar deed ons dus ook minder naar het verbruik kijken. Een interessante vaststelling…

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-17

Snelheid speelt natuurlijk ook nog steeds een rol. Aan een constant tempo van 70 km/u verbruik je makkelijk minder dan 10 kWh/100 kilometer, maar op de snelweg aan 120 km/u is 15 tot zelfs 17 kWh/100 kilometer niet ongewoon. De i3 blijf voornamelijk een wagen gericht op de stadskern en daar voelt hij zich ook het meest in zijn sas. De draaicirkel is miniem, de geruisloze aandrijving brengt rust en met het overschot aan vermogen en koppel zoef je zo doorheen de drukte. De i3 stuurt ook leuk, maar op het scherpst van de snee merk je dat je met heel smalle bandjes onderweg bent. Duik je iets te snel de bocht in dan durft je vertrouwen al eens zoek raken. Gelukkig is de i3 zo licht dat je snel tot stilstand komt en houdt de elektronica op elk moment een oogje in het zeil.

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-05

Wie voor het eerst met de i3 rijdt, merkt de enorme energierecuperatie bij het lossen van het gaspedaal. Je hebt het rempedaal zelfs nauwelijks nodig! Natuurlijk blijft de gerecupereerde energie maar een fractie van de verbruikte bij het accelereren en moet je af en toe toch nog aan de stekker. Dat kan aan een van de (schaarse) publieke laadpunten of gewoon thuis aan een regulier stopcontact. Idealiter laat je wel een BMW Wallbox installeren zodat je de laadtijd van zo’n 10 uur kan reduceren tot zo’n 3 uur. Vind je een 50 kW gelijkstroom snellader, dan laad je aan 4 km/min. De status van je batterij checken, een bestemming doorsturen naar je wagen of de klimaatregeling op afstand aanzetten kan allemaal via de nieuwe BMW Connected App. Steeds meer leasemaatschappijen vergoeden tot slot gebruikers – als alternatief voor de gekende tankkaart – via een forfaitaire ondersteuning of op basis van het verbruik. Handig is dat je via de Wallbox Pro manueel of zelfs via WiFi het maandelijkse verbruik kan doorgeven.

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-16

Wie twijfels heeft over de levensduur van de felbelaste batterijen hoeft zich geen zorgen te maken, deze werden immers ontwikkeld om de hele levensduur van de wagen mee te gaan en klanten ontvangen zelfs een 8 jaar / 100.000 kilometer garantie erop. Prijzen van de i3 (94Ah) beginnen bij 37.200 euro, de versie met range extender begint vanaf 41.690 euro. Met andere woorden, de i3 werd 1.700 euro duurder, maar je krijgt er wel een hoop extra autonomie voor terug. Een BMW zijnde moet je bij de i3 natuurlijk ook nog steeds langs de optielijst, maar gelukkig is er nog steeds een zekere sponsoring van vadertje staat. Elektrische wagens hebben in 2016 immers recht op een eenmalige premie van 5.000 euro. Wil je je bestaande i3 laten ombouwen, dan is dat tot slot dankzij de modulaire opbouw van de i3 perfect mogelijk.

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-18

Conclusie

Nog steeds dezelfde, uniek opgebouwde elektrische wagen, maar dan met zo’n 50% extra rijbereik. Met het rijbereik van in reële omstandigheden meer dan 200 kilometer zouden we de range-extender nu links laten liggen. De noeste arbeid van de ingenieurs om het gewicht tot een absoluut minimum te herleiden is dan niet nodeloos, alsook klopt het holistische elektrische plaatje dan nog meer: een groene productiefaciliteit, lichtgewicht, milieuvriendelijke materialen en een ver doorgedreven connectiviteit. De i3 biedt premium, elektrisch rijplezier!

Overzicht

+ Holistisch plaatje
+ Innoverend materiaalgebruik, schitterend interieur
+ Uiterst wendbaar en scherpe prestaties

– Ietwat wobbly op de limiet
– Prijs

rijtest-bmw-i3-94ah-2015-15

Tekst & Foto’s: Tim De Baets