Officieel: Skoda Superb 2015

Officieel: Skoda Superb 2015Na een nieuw wereldrecord inzake teaseren komt Skoda naar buiten met hun gloednieuwe vlaggenschip, de Superb!

Die onthulling zal misschien minder spectaculair lijken na alle teasers, spyshots, designpreviews, schetsen en .. de technisch gerelateerde Volkswagen Passat, maar toch kijken we nu al vol ongeduld uit naar een eerste kennismaking met de nieuwe Skoda Superb. De vorige was zodanig goed/geniaal dat het een beetje (te) gek werd voor de interne concurrentie binnen de VAG Group, de nieuwe generatie Superb – uitspreken op zijn Frans – onthoudt zich dan ook van tierlantijntjes of fantasietjes.

Zo werd er voor het exterieurdesign gekozen om de hedendaagse Octavia/Fabia looks te combineren met een stevige portie VisionC Concept. Na alle teasers en previews lijkt het Skoda Superb geheel zelfs al wat bekend, het strakke lijnenspel en dikke C-stijl raken bij ons alvast de juiste snaar. Het interieurbeeld was alreeds vrijgegeven, ook hier moeten we zoeken naar een gepaste verwoording om zowel sober, saai, strak, zakelijk en verzorgd te combineren. Gezien de wielbasis met maar liefst 8 centimeter toenam, profiteert de binnenruimte daar sterk van, ook je hoofd heeft 4 centimeter meer ademruimte. Recordwaarden aldus de Tsjechen en ook voor de koffer zou je bij de Skoda Superb de beste waarden halen met 625 liter laadcapaciteit. Dat is 30 liter extra in vergelijking met de vorige generatie, al kiezen fanatieke ruimteliefhebbers natuurlijk voor de komende Superb Combi, die nog praktischer zal wezen.

Het motorengamma van de Superb bevat geen verrassingen, ook hier werd er functioneel nagedacht zonder losbandigheden. Jammer voor diegene die hopen op een Superb RS zoals bij de Octavia, want die zal er niet komen. Een krachtig topmodel (onder de Laurin & Klement noemer?) volgt normaliter wel nog. Momenteel kan je kiezen uit 3 benzinemotoren (TSI – 125 pk tot 280 pk) en 2 diesels (CRTDI – 120 pk tot 190 pk), bij ons zal voornamelijk de Greenline basisdiesel het goed doen bij de verkoop met slechts 95 g/km CO2 en een normverbruik van 3,7 liter. Standaard krijg je een handbak, maar (bijna) alle Superb’s zijn leverbaar met de efficiënte DSG automaat die het comfortgehalte nogmaals de versterkt.

Voor de ontwikkeling van het Skoda vlaggenschip mochten de ingenieurs natuurlijk uit de grote veiligheid/gadgetbakken grabbelen van de Volkswagen Group waarmee de Superb alle toeters en bellen meekrijgt. Denk aan adaptieve cruise control, automatische parkeerfunctie, airco met diverse zones, voorruitverwarming, enzovoort… Muziekliefhebbers kunnen genieten van een 610 Watt en 12 speakers tellend Canton audiosysteem.

Skoda is nog steeds bijzonder simply cleaver en dat zal de nieuwe Superb ook geweten hebben. Zo krijg je in elke deur een 1,5-liter fles, een ijskrabber in het tankklepje, een uitneembare LED zaklamp, een volwaardig 230V stopcontact en zo kunnen we totaal 29 bijzonder features vermelden. Plotsklaps verrast met een stevige regenbui, geen nood want in elke deur achteraan zit er een mooie paraplu! Waar zag je dergelijke hulpmiddelen nog?

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...