Skoda Octavia Combi RS 2013 Header
Subtiel, betaalbaar, enorm ruim en nog sneller: de nieuwe Skoda Octavia RS.

Met de lancering van de nieuwe Skoda Octavia was het naar goede gewoonte maar eventjes wachten tot een extra pittige variant de toonzalen zou bereiken. Alleen komt geluk ditmaal in viervoud: niet alleen als Combi en Berline, maar naast de traditionele benzine ook als diesel. Iets wat Volkswagen al langer toepast met de Golf GTD. En pomplievend of roetstokend, beiden kregen volgens het gekend RS-recept natuurlijk een uitgeklopt koetswerk en respectabel schoeisel. Al bleef hij vrij subtiel, behoudt hij alle ruimtelijke kwaliteiten én blijft hij betaalbaar voor Monsieur Tout-le-monde. Wees gerust, de Ford Focus ST Clipper en Renault Mégane Estate GT220 mogen hun kuiten smeren, want deze Skoda Octavia Combi RS is een te duchten speelvriend.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 1

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 2Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 3

Je herkent de RS-versie van deze lease-topper vooraan aan zijn sportievere bumper, luchtinlaten met honingraat-motief en standaard bi-xenon’s met LED dagrijlichten. De sportieve Tsjech hangt verder 15 mm dichter bij het asfalt en geniet standaard van 17-inch velgen met daarachter rode remklauwen. Onze testwagen mocht beroep doen op 18-inchers, maar zelfs tweekleurige negentienduimers behoren tot de exclusieve ŠKODA Accessories. Achteraan worden zowel de Octavia RS als Octavia Combi RS gekenmerkt door een dubbele trapeziumvormige uitlaat en een zwarte diffuser. Een rode reflector over de hele breedte van de wagen moet tot slot de sportieve stance van de RS benadrukken, terwijl de standaard LED-achterlichten en een subtiele achterspoiler het geheel afmaken. Zeker omhuld in Black Magic is het een ware Undercover Lover, al mocht de witte Skoda-belettering op de buitenspiegels voor ons in het stickerboek achterblijven.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 4

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 6Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 5

Hier en daar vinden we ook een karakteristieke badge die niet RS, maar vRS leest. Naast het feit dat sportieve Skodas in het Verenigd Koninkrijk gewoon onder die noemer de showroom verlaten, hangt er ook een kleine anekdote aan vast. Het is de “V” van Victory, verwijzend naar de overwinning die Skoda van Ford haalde nadat zij de Tsjechen voor het gerecht daagden. De RS-benaming zag Ford als haar unieke geesteskind, maar de rechters oordeelden anders en Ford delfde het onderspit. Met de vRS-badges zorgt Skoda ervoor dat Ford deze nederlaag niet te snel vergeet.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 7Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 8

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 11Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 10

Diezelfde badges komen vanzelfsprekend terug in het interieur, waar zwart de bovenhand haalt en rood een welkom contrast biedt. Zowel in het prachtige met geperforeerd leder bekleed driespaaks sportstuur als in de uit één geheel vervaardigde sportzetels, die bovendien een uitstekende zijdelingse steun bieden. De plastic inlegplaatjes met carbon-look voelen als enige accenten wat goedkoop aan, maar deze buiten beschouwing gelaten straalt het interieur een zeer kwalitatieve indruk uit. Het dashboard blijft weliswaar sober, maar deze Tsjech behoeft dan ook geen tierlantijntjes. Eenvoudigheid siert al eens. Wel kreeg ons testmodel het prachtige 8-inch aanraakscherm mee met ingebouwde navigatie, dat perfect uit de nieuwe Golf gegrepen leek. Ook de exemplarische boordcomputer is een bekende uit de VAG-stal. En verder behoudt de Skoda Octavia Combi RS natuurlijk alle kwaliteiten die zelf de goedkoopste basisversie sieren: een royale ruimte zowel voorin als achterin en een enorme koffer die maar liefst 610 liter bagage slikt.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 12

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 13Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 14

Al ligt de USP van de Octavia RS natuurlijk in zijn sportieve genen, grotendeels bepaald door de 2.0-liter TSI met 220 pk in het vooronder. De EU6-conforme krachtbron behaalt zijn maximum vermogen bij 6.200 toeren terwijl het maximale koppel van 350 Nm reeds vanaf 1.500 toeren per minuut vrijkomt. Het blok wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG6-automaat, naargelang de wens van de klant. Onze RS kreeg de automaat met dubbele koppeling mee, die zowel voor ons als de krachtcentrale een ideale partner bleek. In normale stand verloopt het schakelen zeer comfortabel, terwijl de DSG je in sportstand ook de hogere toerenband laat verkennen. Terugschakelen gebeurt dan ook automatisch met een sportieve spirit, terwijl de bestuurder steeds zelf de controle kan overnemen met de peddels achter het stuur. Een handige feature is ook dat je met één lichte achterwaartse tik van de pook van Normal naar Sport overgaat en omgekeerd, wat het rijcomfort alweer verhoogt. De topsnelheid bedraagt 242 km/u en van 0-100 km/u doet de Octavia Combi RS met DSG-transmissie in 7,1 seconden, de Octavia RS Berline met handbak is de snelste en doet het kunstje in 6,8 seconden.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 17

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 18Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 19

Al voelt 7,1s meer dan snel genoeg aan en beproeven die bij de eerste meters het voorste rubber zelfs al iets te sterk. Met ESC-systeem volledig ingeschakeld grijpt de tractiecontrole dan ook voortdurend in, maar gelukkig is er ook een sport-stand die de rechtervoet net iets meer vrijheid biedt. Op slechte wegen treedt zo nu en dan ook koppelstuur op, maar dat probleem kennen zijn concurrenten in dezelfde mate. De krachtontplooiing blijft hoe dan ook begeesterend en verslavend, asfaltverslindend en de adrenaline opwekkend. De ervaring wordt extra ingekaderd door een (optionele) sound actuator die bij hoge toeren wat extra dB produceert, al klinkt de Octavia RS verder vrij civiel. Het enige minpuntje was het verbruik, dat zelfs op de snelweg aan de legitieme vMax snel 8 à 9 liter bedraagt. We sloten de testweek af met een gemiddelde van 10 l/100 km, al kan dat bij enthousiaster gebruik nog snel een liter of twee extra worden. De boodschap is duidelijk: als je van plan bent heel wat kilometers af te malen, dan is de Octavia RS diesel de betere keuze.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 22

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 20Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 23

Qua rijdynamiek zelf zou er tussen de twee varianten maar weinig verschil mogen zijn. Beiden beschikken over dezelfde verlaagde sportophanging, dezelfde grotere draaihoek en dezelfde progressieve stuurinrichting, welke automatisch gevoeliger wordt eens je een paar bochten op je traject kruist. De bekrachtiging voelt overwegend licht aan, maar reageert wel kordaat op input. Opvallend is alvast het verschil met de standaard Octavia, want de RS stuurt een stuk directer in en gaat minder overhellen. Anderzijds is de ophanging wel beenhard, wat het comfort enigszins vermindert. Verder beschikt de wagen ook standaard over een elektronisch XDS differentieel, waarbij het binnenste wiel afgeremd wordt en meer koppel naar het buitenste wiel wordt gestuurd. Zo wordt onderstuur tegengegaan en kan je nog sneller de bocht om.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 21

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 24Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 25

Leuker wordt het nog als je weet dat dit alles echt wel betaalbaar blijft, want prijzen voor de Skoda Octavia RS starten al bij 29.280 euro voor de Berline en 29.980 euro voor de Combi. Wil je de automaat, dan betaal je wel nog 1.800 euro extra. Veel opties heb je gezien de vrij uitgebreide standaarduitrusting niet nodig, maar een metaalkleurtje (€450)– misschien het Race Blue? – en de 18-inch velgen (€185) mogen er voor ons altijd bij. De VRS-knop met Performance Sound Generator (€180) had wel standaard mogen zijn, al blijven alle andere opties even betaalbaar. Vergelijken we tot slot even met enkele van zijn concurrenten, dan merken we wel dat die hun producten eveneens scherp aanprijzen. De Ford Focus ST Clipper gaat vanaf 30.000 euro de deur uit en de gelimiteerde Mégane Estate GT220, die eigenlijk nog moeilijk te vinden zal zijn, kost iets meer dan datzelfde bedrag. De Mégane heeft eveneens 220 pk, de EcoBoost van de Focus produceert er 250. Geen enkele van hen komt qua been- en kofferruimte echter in de buurt van de Skoda…

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 16

Conclusie

De Skoda Octavia Combi RS is een geslaagd totaalproduct. Hij ziet er een stukje sportiever uit dan zijn brave broertjes maar blijft subtiel, hij heeft meer dan voldoende vermogen onder de kap voor een begeesterende tussensprint en stuurt ook aangenaam de bocht om. Bovendien blijven zijn grote kwaliteiten qua ruimte achterin en bagagevolume behouden, wat hem de ideale keuze maakt voor de sportieve huisvader met zelfs twee (zeer) grote kinderen. De ideale keuze als kilometermaler gaat dan weer eerder naar de RS diesel, want de 2.0 TSI lust wel een litertje extra. De ophanging is verder ook vrij hard, maar geen enkel moment hadden wij daar écht last van. Een leuke afsluiter is bovendien de prijs, want met een basisprijs onder de 30.000 euro lijkt deze sportieve en praktische vierwieler voor een groot publiek bereikbaar.

Skoda Octavia Combi RS TSI 2013 15

Overzicht

+ Prestaties 2.0 TSI
+ Rijdynamiek
+ Subtiel uiterlijk
+ Prijs/Kwaliteit en Prijs/Fun
– Verbruik
– Minder comfortabele ophanging

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets