Porsche Macan viercilinder
Porsche komt naar buiten met de eerste viercilinder in bijna 20 jaar.

We wisten al langer dan vandaag dat een viercilinder vroeg of laat terug onder de motorkap van een Porsche zou terechtkomen. We dachten eerst nog aan de Boxster als kandidaat, maar uiteindelijk is het de Macan die de vierpitter voor het eerst krijgt ingelepeld. Vanzelfsprekend volgt er in de nabije toekomst wel een Boxster met hetzelfde kleine hartje.

De Macan wordt de nieuwe instapper van het gamma en krijgt een 2.0-liter viercilinder met een respectabele 237 pk tussen 5.000 en 6.800 toeren per minuut. Het koppel is eveneens capabel met 350 Nm. Porsche zal het vanzelfsprekend niet vertellen, maar de kans is groot dat deze krachtcentrale uit de rekken van Volkswagen komt.

De viercilinder turbo, bovendien geen boxer maar gewoon in lijnformatie, wordt gekoppeld aan een PDK-transmissie met dubbele koppeling. De prestaties blijven nog vrij Porsche-waardig: de Macan sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden. Dat terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 7,5 liter/100 km. Al kopen wij Belgen dan nog eerder een diesel, een nog grotere ‘heiligschennis’…

Vanzelfsprekend maakt Porsche het mogelijk om de minder fortuinlijke eend uit de bijt van ver te identificeren. De uitlaatpijpen zijn de grote weggever: terwijl de Macan Turbo vier ruitvormige uitlaten heeft en de Macan S vier ronde exemplaren, doet de Macan het met twee simpele ruitvormige blazers. Verder krijgt de Macan weliswaar 18-inch velgen, een automatische kofferklep, een multifunctioneel stuur met peddels en een dual-zone automatische airco. Een vleugje Alcantara bewaart verder de sportieve Porsche-stemming. (Via: Paultan.org)