Macan S
Na veel geteaser, spyshots en gelekte afbeeldingen toont Porsche in Los Angeles eindelijk de langverwachte Macan.

Geruchten over een baby Cayenne gaan al de ronde sinds 2010 en zelfs vroeger, maar nu op het Autosalon van Los Angeles 2013 krijgen we eindelijk de productieversie van de Porsche Macan te zien. Hij is 4.699 mm lang, 1.923 mm wijd en 1.624 mm hoog, wat hem 148 mm korter, 16 mm smaller en maar liefst 82 mm lager maakt dan zijn grote broer. Als we hem daarentegen vergelijken met de Q5 waarop hij uiteindelijk gebaseerd is, trekt de Macan aan het langste eind met een verschil van +70 mm in lengte, +24 mm in breedte en -30 mm qua hoogte.

Gezien hij gebaseerd is op de Audi Q5 krijgt hij ook een double wishbone ophanging vooraan en een multi-link achteraan met variabele demping en een elektromechanische stuurbekrachtiging. De Porsche Macan is ook beschikbaar met een luchtophanging. Om ervoor te zorgen dat de Porsche Macan zich duidelijk onderscheidt van zijn neefje met vier ringen, kreeg de Porsche eigen ophangingsonderdelen en werd het spoor vooraan 35 mm verbreed en achteraan 36 mm. De Macan moet immers het beste weggedrag optekenen in zijn klasse.

Natuurlijk heeft het uiterlijk weinig verrassingen, gezien de laatste officiële berichtgeving zowat ongecamoufleerde Macan’s liet zien. De voorkant en zijkant doen ons bovendien enorm denken aan de Cayenne, terwijl de achterkant het meeste wennen wordt. Een sterk aflopende daklijn, een bolle kofferklep en grote lateraal vormgegeven achterlichten domineren. Het standaard velgmateriaal is 18-inch groot, terwijl je op de Macan Turbo vooraan 235/55 en achteraan 255/50 19-inchers krijgt. Klanten kunnen opbieden tot 21-inch.

Bij de start zal de Porsche Macan beschikbaar zijn met drie motoren: één turbodiesel en twee turbogeblazen benzinemotoren. De Macan S krijgt zo een 3.0-liter twin-turbo met 340 pk, sowieso gelinkt aan een zeventraps PDK waarmee hij in 5,4 seconden naar 100 kilometer per uur sprint. De Sport Chrono optie is ook gekend en die doet er nog eens 0,2 seconden af. De Macan S Diesel, die natuurlijk bij ons enorm gegeerd zal zijn, heeft onder de motorkap een 3.0-liter V6 met 258 pk. Het sprintje lukt nog steeds in een knappe 6,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. Porsche belooft tot slot een gemiddeld verbruik tussen 6,1 en 6,3 liter, gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 159 tot 164 g/km.

Natuurlijk is er ook een topper, die later misschien nog overklast wordt, maar voorlopig onder de naam Macan Turbo schuilgaat. Hij krijgt zoals eerder gelekt een 3.6-liter twin-turbo met 400 pk, waarmee het eerste honderdtal al na 4,8 seconden bereikt is (-0,2s met het Sport Chrono trucje). De topsnelheid bedraagt een voor een SUV impressionante 266 km/u. We bemerken dus voorlopig nog geen viercilinder in het gamma, maar Porsche geeft al aan dat die er in de loop van de levensduur aankomt. Deze zal 2.0-liter groot zijn en 280 pk leveren, terwijl ook een viercilinder turbodiesel het gamma zal aanvullen als Macan Diesel. Het worden de eerste viercilinders in een Porsche sinds het afscheid van de 968 in 1995. De Belgische prijzen van de nu onthulde modellen laten we jullie zo snel mogelijk weten. De Macan wordt in Duitsland vanaf begin april gelanceerd en zal daar 57.930 euro moeten opbrengen voor de Macan S en Macan S Diesel, terwijl de Macan Turbo bij onze buren 79.826 euro kost.