Ford voegt een nieuwe sportieve editie toe aan het Fiesta-gamma.

Op de Ford Fiesta ST is het nog even wachten, in de tussentijd lanceert Ford alvast de Ford Fiesta Sport Special Edition. De Ford Fiesta wordt immers 35 jaar en dat moet gevierd worden. Wel enigszins jammer voor diegenen die onlangs een Ford Fiesta Sport+ bestelden, aangezien deze Sport Special Edition zowel buitenaf als binnenin het niveau nog iets hoger tilt. Aan het vermogen van de wagen werkt echter niet geraakt.

De Fiesta krijgt een volledige styling kit, met zijschorten en subtiele spoilers aan de voorbumper en achteraan, een omringende zilveren rand voor de grille en een dubbele glanzende uitlaat. Bovendien zal het model enkel beschikbaar zijn als driedeurs, wat het sportieve karakter extra benadrukt. Panter Black aluminium 17-inch velgen vervolledigen het uiterlijk, bij de TDCi-versies zijn die een maatje kleiner. Wie dat wenst kan ook opteren voor zilveren velgen. Voor het koetswerk hebben de klanten keuze uit 7 verschillende kleuren, natuurlijk inclusief het Panter Black dat gebruikt werd voor de wielen.

Het zilver-zwart thema wordt verder gezet in het interieur, waar de zwarte, verwarmde lederen zetels contrasteren met zilveren stiksels. Die stiksels zijn ook terug te vinden in het stuurwiel, waarvan de drie spaken een zwarte glanslak kregen. Standaard krijgt de versie eveneens een automatische airco, een met lederen beklede handrem en schakelpook, aluminium pedalen, glanzende zwarte accenten, exclusieve vloermatten en zilveren instaplijsten. De iPod aansluiten kan via een USB-poort, die de verbinding legt met een geluidssysteem dat zes luidsprekers telt.

De Ford Fiesta Sport Special Edition is beschikbaar met twee motoren: één benzine en één zelfontbrander. De 1.6-liter Duratec Ti-VCT levert een vermogen van 134 pk bij 6.700 toeren per minuut en een koppel van 160 Nm dat beschikbaar is vanaf 4.250 toeren per minuut. De verhoudingen van de versnellingsbak werden aangepast en de Fiesta kreeg een herzien uitlaatsysteem. De sprint van 0-100 km/u lukt in 8,7 seconden, de topsnelheid bedraagt 195 km/u. Wie vooral houdt van het sportieve uiterlijk, maar niet te veel langs de pomp wil passeren, kan kiezen voor de 95 pk sterke Duratorq TDCi. Met deze motor verbruikt de Fiesta gemiddeld slechts 4,1 liter per 100 km, terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 107 g/km. Beide versies krijgen tot slot een sportonderstel voor verbeterde prestaties.

De sportieve Fiesta wordt aangeboden in de meeste Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zwitserland EN bij ons in België. Prijzen werden helaas nog niet meegegeven. Ford verkocht sinds de lancering van de nieuwe Fiesta reeds meer dan één miljoen exemplaren van de wagen, terwijl alle generaties Fiesta’s goed zijn voor een totaal van 14 miljoen wagens. De huidige Fiesta wordt niet geproduceerd bij ons in Genk, maar in het Duitse Cologne en het Spaanse Valencia.

Lees hier onze rijtest met de Ford Fiesta 1.25i