Ford Mustang Boss 302
Ford heeft de snelste Mustang ooit gelanceerd: de Ford Mustang Boss 302.

De Ford Mustang Boss 302 is gebaseerd op de Ford Mustang GT, maar werd geïnspireerd door de Mustang Boss uit 1969, een model dat toen werd omschreven als de beste all-round sportwagen dat Ford ooit had gecreëerd. De Ford ingenieurs en designers hebben voor de nieuwe versie de Mustang GT verfijnd om er “een racewagen met een nummerplaat” van te maken. Het team heeft de BMW M3 gebruikt als benchmark en claimt dat de Mustang Boss 302 de M3 kan verslaan op Laguna Seca.

Een nieuwe luchtinlaat en aangepaste nokkenassen zorgen ervoor dat het vermogen uit de 5-liter V8 stijgt van 412 naar 440 pk. Het maximale koppel bedraagt 515 Nm. Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via een manuele zesbak. De prestaties worden verder verbeterd door een straffere ophanging en vering, een grotere stabilisatorstang, 14″ Brembo remschijven vooraan en een race-koppeling. De Mustang Boss krijgt als laatste ook adaptieve schokdemping en een variabele stuurbekrachtiging, er zijn drie modi: Comfort, Normal en Sport. Optioneel kan de Boss uitgerust worden met een slipdifferentieel.

Ook de looks van de Mustang werden aangepakt, de wagen krijgt een aangepaste grille met een splitter vooraan en 19″ lichtgewicht velgen. Binnenin vinden we een aangepast instrumentenpaneel, een Alcantara stuurwiel, donkere metallic afwerking en optioneel Recaro sportstoelen. De Mustang Boss beschikt verder over een uniek uitlaatsysteem met vier uitlaatpijpen, twee achteraan en twee net achter de achterwielen. Er komt later ook een Boss 302 voor het circuit, die als Mustang Boss 302 Laguna Seca door het leven zal gaan. Bij dit model zal de achterbank verdwijnen en krijgt de Mustang Boss een race-ophanging en aerodynamische aanpassingen. Ford heeft jammer genoeg niet het plan om de Mustang Boss 302 naar Europa te halen. Wie hem wil zal hem dus zelf moeten importeren.