GordelAirbag_Ford
Vanaf volgend jaar zal het mogelijk zijn een opblaasbare gordel op je Ford te installeren. Deze moet voor een betere bescherming van de passagiers achteraan zorgen.

Aangezien de achterbank vaak de meest kwetsbare plaats is, waar vooral ouderen en kinderen plaatsnemen, zal Ford de opblaasbare veiligheidsgordel introduceren. Deze gordel zal voor het eerst terug te vinden zijn op de Ford Explorer SUV, die vanaf volgend jaar het levenslicht zal zien. Allemaal goed en wel, maar wat doet die gordel nu precies?

Wel, het is zo dat bij traditionele gordels, de impact van een botsing over de hele ruimte van de gordel wordt verdeeld. Bij Ford zal de gordel 40 milliseconden na de impact groter worden, waardoor de impact even groot blijft, maar de oppervlakte waarover de impact verdeeld wordt, groter wordt. Op die manier komt er minder druk op de inzittenden, wat de kans op letsels vermindert.

Bovendien heeft Ford een onderzoek gedaan, waaruit het merk concludeerde dat maar liefst 90% van de inzittenden liever een opblaasbare gordel draagt dan een traditionele gordel, omdat deze nieuwe gordels naar verluid beter aanvoelen. Het dikkere, zachtere gevoel van deze gordel zou volgens een ander onderzoek het dragen van de gordel op de achterbank stimuleren en het gebruik ervan met 61% doen stijgen.

Ford Opblaasbare Gordel

Ford Opblaasbare Gordel

Ford Opblaasbare Gordel

Ford Opblaasbare Gordel

FORD LANCEERT EERSTE OPBLAASBARE VEILIGHEIDSGORDELS
• Volgend jaar lanceert Ford de allereerste opblaasbare veiligheidsgordels in de
autosector, voor een betere bescherming van de inzittenden op de achterbank
• De opblaasbare veiligheidsgordel van Ford voor de achterbank is bedoeld om
de inzittenden op de achterbank beter te beschermen; daar zitten doorgaans de
meest kwetsbare personen, zoals kinderen en ouderen
• De opblaasbare veiligheidsgordel van Ford zal zijn debuut maken in de Ford
Explorer sport utility vehicle van de nieuwe generatie, die volgend jaar in
productie gaat; uiteindelijk wil Ford in al zijn voertuigen wereldwijd deze
technologie aanbieden
• De opblaasbare veiligheidsgordel van Ford voor de achterbank verspreidt de
botskrachten over een vijf keer groter lichaamsoppervlak dan bij gewone
veiligheidsgordels; dat vermindert de druk op de borstkas en helpt de
bewegingen van het hoofd en de nek van passagiers op de achterbank, vaak
kleine kinderen en ouderen, onder controle te houden
• 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek van Ford vindt de
opblaasbare veiligheidsgordels comfortabeler dan de traditionele gordels; dat
zou het dragen van gordels op de achterbank kunnen bevorderen
DEARBORN (Michigan – USA), 5 november 2009 – Ford Motor Company brengt de
eerste opblaasbare autogordels ter wereld op de markt, een combinatie van de traditionele
veiligheidsgordel en airbag voor een nieuwe graad van botsbescherming voor inzittenden
op de achterbank.
Het nieuwe, geavanceerde systeem is bedoeld om hoofd-, nek- en borstkasletsels te
beperken bij ongevallen. Dergelijke letsels komen vaker voor bij passagiers op de
achterbank, als gevolg van de afwezigheid van traditionele airbags achterin en omdat
inzittenden achterin vaak kinderen of ouderen zijn.
– 2 –
Ford zal opblaasbare veiligheidsgordels voor de achterbank lanceren bij de Ford Explorer
van de nieuwe generatie, die volgend jaar in productie gaat op de Noord-Amerikaanse
markt. Ford wil de technologie mettertijd aanbieden op al zijn voertuigen wereldwijd.
“De technologie van Ford voor opblaasbare veiligheidsgordels voor de achterbank zal de
veiligheid verbeteren van achterbankpassagiers van alle leeftijden, vooral kleine kinderen
die kwetsbaarder zijn bij ongevallen,” aldus Sue Cischke, Vice-President Sustainability,
Environmental & Safety Engineering van de Ford-groep. “Ook dit is een gezinsvriendelijke
technologie die voortbouwt op ons leiderschap op het vlak van veiligheid; we halen
namelijk de meeste topscores van alle autoconstructeurs.”
Veiliger en comfortabeler
Dankzij nieuwe ontwikkelingen in het opblazen van airbags en constructiemethoden voor
veiligheidsgordels konden Ford en zijn toeleveranciers een opblaasbare veiligheidsgordel
ontwikkelen die bedoeld is om bij een ongeval het bovenlichaam en schouders van een
inzittende binnen de 40 milliseconden te beschermen.
Bij dagdagelijks gebruik werkt de gordel als een conventionele veiligheidsgordel, die veilig
en compatibel is met baby- en kinderzitjes. Meer dan 90 procent van de deelnemers aan het
onderzoek van Ford die de opblaasbare veiligheidsgordel uitprobeerden, vonden hem
comfortabeler dan een conventionele gordel, vanwege het dikkere, zachtere gevoel. Dat
draagcomfort zou het gebruik van de achterbankgordel door 61 procent van de mensen in
de VS kunnen opkrikken; ter vergelijking: 82 procent van de inzittenden voorin draagt de
gordel, volgens de gegevens van de National Highway Safety Administration.
“Ford lanceert deze opblaasbare veiligheidsgordels met het oog op een betere bescherming
bij ongevallen en om meer mensen aan te zetten zich vast te klikken, dankzij een
comfortabele gordel,” aldus Paul Mascarenas, Vice-President Engineering, Global Product
Development, bij Ford.
In geval van een frontale of zijdelingse aanrijding houdt de grotere diameter van de
opblaasbare gordel de inzittende beter op zijn plaats. Dat vermindert de kans op letsels.
– 3 –
De veiligheidssensoren van het voertuig bepalen in een oogwenk de ernst van de botsing en
activeren de airbags van de opblaasbare gordels net voor de voorste airbags van het
voertuig worden geactiveerd. De buisvormige airbag van elke opblaasbare gordel wordt
met koud, gecomprimeerd gas gevuld, vanuit een cilinder onder de autozetel via een
speciaal ontworpen gesp.
Wanneer hij met lucht wordt gevuld, breekt de accordeonzak van de opblaasbare gordel
door de gordelstof en zet hij zijwaarts uit over het lichaam van de inzittende, in ongeveer
dezelfde tijd als die waarin een auto aan 100 km per uur een meter aflegt.
Het gebruik van koud, gecomprimeerd gas in plaats van een chemische reactie die warmte
opwekt – typisch voor de traditionele airbagsystemen – betekent dat de opgeblazen gordel
niet warmer aanvoelt dan de omgevingstemperatuur. De opblaasbare gordel wordt ook
tegen een lagere druk en een trager tempo gevuld dan traditionele airbags, omdat hij geen
gat tussen de gordel en de inzittende moet opvullen.
“Het is een heel eenvoudig en logisch systeem, maar wel een dat jarenlange proefnemingen
en tests vergde om de technologie uit te testen en ervoor te zorgen dat alles betrouwbaar
werkt bij een ongeval,” aldus Srini Sundararajan, Safety Technical Leader voor onderzoek
en geavanceerde techniek bij Ford.
De opgeblazen gordel helpt de energie van de botskrachten ook verspreiden over een vijf
keer groter lichaamsoppervlak dan een traditionele gordel; dat zorgt voor een ruimere
bescherming en minder kans op letsels, terwijl het hoofd en de nek beter worden
ondersteund. Na het activeren blijft de gordel enkele seconden lang opgeblazen, waarna de
lucht langs de poriën van het airbagmateriaal wegstroomt.
Uitgebreide tests door de veiligheidsingenieurs van Ford hebben bewezen dat de
opblaasbare veiligheidsgordel de kans op hoofd-, nek- en borstkasletsels bij inzittenden
achterin, van kleine kinderen tot ouderen, helpt beperken bij zware aanrijdingen.
Ford blijft de toon aangeven op het vlak van veiligheid
De opblaasbare veiligheidsgordel zal te verkrijgen zijn bij de Ford Explorer van de nieuwe
generatie – opnieuw een bewijs van de staat van dienst van de onderneming op het vlak van
innovatie. Momenteel heeft Ford van alle autoconstructeurs de meeste 5 sterrenscores van
– 4 –
de Amerikaanse overheid en de meeste “Top Safety Picks” van het Insurance Institute for
Highway Safety.
Ford was in 1955 ook de eerste constructeur in de sector die veiligheidsgordels gebruikte en
die het goede voorbeeld gaf door tegen 1993 airbags voor de bestuurder en passagier voorin
standaard te maken bij de meeste voertuigen.
Dit jaar lanceerde Ford zijn radargestuurde Adaptive Cruise Control met
aanrijdingswaarschuwing, remondersteuning en dodehoeksysteem (Blind Spot Information
System of BLIS®), samen met Cross Traffic Alert (CTA). Deze technologieën – voor het
eerst te verkrijgen bij de nieuwe Ford Taurus en Fusion van modeljaar 2010 – helpen
bestuurders potentieel gevaarlijke aanrijdingen te voorkomen dankzij een radar die de
relatieve positie van andere voertuigen detecteert en de bestuurder waarschuwt met een
combinatie van visuele en akoestische alarmen.
Andere recente innovaties van Ford in verband met veiligheidsgordels en airbags zijn het
BeltMinder-systeem uit 2000 – ook een primeur in de sector – dat volgens de Amerikaanse
overheid het gebruik van de gordel voorin met 5 procent deed toenemen bij Fordvoertuigen.
En met de Explorer van modeljaar 2002 lanceerde Ford de allereerste zijairbags
in geval van een koprol – de zogenaamde Safety Canopy – en zijn Rolstabiliteitscontrole
die heel wat verder gaat dan de traditionele stabiliteitscontrolesystemen, doordat het
zijwaarts slippen en gevaarlijke situaties meet en voorkomt die tot een koprol kunnen
leiden.
Met de F-150 van modeljaar 2009 en de Taurus van modeljaar 2010 voerde Ford ook
enkele van de eerste op druk gebaseerde airbagtechnologieën in die de zijairbags tot 30
procent sneller doen uitklappen.