Porsche 911 997 GT3 RS Limeted Edition 4 liter
De geruchtenstroom begon al een tijdje geleden over een ultieme 911 GT3RS, maar de laatste tijd komen er steeds meer en meer details – of toch gewoon geruchten? – naar boven.. Geen rook zonder vuur!

Er zijn al eindeloos veel 911 varianten geweest van de huidige 997 generatie, soms zelfs tot vervelens toe! Porsche heeft al enkele keren een afscheidsmodel naar buiten proberen te brengen zoals de 911 Speedster, GTS of Black Edition maar nu zou er een echt afscheidsmodel in de gedaante van een GT3RS Limited Edition met 4.0 liter grote motor. Men spreekt in de wandelgangen van slechts 500 exemplaren, wat wel een realistisch getal lijkt voor een speciale editie van Porsche. Met dit model zouden we voorgoed afscheid nemen van de huidige 911’s en kunnen we beginnen uitkijken naar de opvolger die al uitvoerig getest wordt. Maar zegt nooit nooit bij de Duitsers uit Stuttgart!

Officieel is er niets bekend, maar het doorgaans goed geïnformeerde TeamSpeed heeft enkele leden die wél wat informatie hebben over de GT3RS 4.0 LE. Zo zou de persrelease uitkomen op 28 april, wat we dus over enkele dagen kunnen bevestigen of ontkennen. De productie zou al starten tegen het einde van mei, maar de levering van de eerste exemplaren zou pas gebeuren tegen het einde van juli. Qua krachtbron blijft Porsche nog vasthouden aan de flat-six, deze zou een vermogen van 500 pk krijgen. Of men effectief zoveel vermogen zal krijgen in de GT3RS LE valt nog af te wachten, de krachtigste GT3-variant, de RS, heeft momenteel 450pk uit een 3,8 liter groot motorblok. De GT2 RS beschikt weliswaar over 620 pk, 500 pk lijkt dus alles behalve onmogelijk.

Qua styling moeten we onze verbeelding laten werken. Zo zouden er enkele stijlelementen overkomen uit de racevariant van de 911 GT3, de GT3 RSR. Sowieso zal hij een aangepast onderstel krijgen met een aangepaste voor- en achterbumper, achteraan krijgen we normaliter ook een reusachtige spoiler. De motorkap – die eigenlijk de bagagekap is – zou in het koolstof worden uitgevoerd, maar in tegenstelling tot de GT2RS zou deze wel meegespoten worden in een koetswerkkleur naar keuze. De keramische remschijven zijn standaard, en da’s maar goed ook. Ook heb je geen keuze uit transmissie, het schakelen gebeurt volledig handmatig, maar dat zal de sublieme rijbeleving enkel en alleen maar ten goede komen. Over het algemeen gezien zouden we ook geen grote gewichtsbesparing krijgen, desondanks het veelvoudig gebruik van het lichte koolstofvezel. Schuldige hiervoor is het grote(re) motorblok dat wat extra gewicht met zich meebrengt. Maar hij zou wel iets sneller zijn en dat is altijd ook leuk meegenomen!

De creatieve heren bij TeamSpeed hebben ook enkele impressies gemaakt om het geheel wat beter te kunnen visualiseren, maar aangezien er nog weinig officieel bekend is, moeten we deze impressies met een korrel zout nemen. Ook zou de specificatiefiche gelekt zijn, maar die is eveneens niet officieel. Als we deze fiche waarheidsgetrouw beschouwen begint deze 911 vanaf 179.880 euro, wat zeker niet mis is. Maar dan hebben we nog geen enkele optie aangevinkt, dus goedkoop wordt deze 911 zeker niet. We kijken dus alvast uit naar 28 april, de dag waarop de laatste special edition van de huidige 911 reeks waarschijnlijk naar buiten zal komen met adembenemende prestaties en dito verschijning!