Na de voorstelling in Beijing, kondigt Porsche nu ook aan dat ze hun sportieve SUV zullen voorstellen op de Auto Mobil International (AMI) in Leipzig op 1 juni. De 911 Carrera Cabrio en de nieuwe Boxster zullen er ook hun Duitse introductie kennen. Nette timing, de zon toont zich de laatste dagen wat meer en het Cabrio-seizoen zit er met andere woorden ook aan te komen!
Verder zal de stand in Hal 3 ook meer informatie bevatten over de fabriek in Leipzig, die zich binnenkort zal uitbreiden. Er komt een nieuwe body shop, paint shop en een nieuwe assemblagelijn. Deze uitbreiding komt er ter ondersteuning van de nieuwe Macan en zal ongeveer 1000 jobs creëren.
Gerelateerde artikels
Voor wie zijn (of haar) Porsche Cayenne liever wat sportiever heeft is er opnieuw een Cayenne GTS beschikbaar, ditmaal 500 pk sterk!
Na de (Turbo) E-Hybrid varianten wordt het aanbod van huidige Porsche Cayenne generatie opnieuw uitgebreid. Dit met de dynamischere Cayenne GTS uitvoering en dit zowel als SUV en Coupé. Naar goede GTS gewoonte hanteert Porsche zwart als basiskleur met diverse contrasterende elementen in het rood. Dit zowel voor de buitenzijde als het interieur. Binnenin vinden we ook een hoop alcantara (Race Tex genaamd) en koolstofvezel terug. Rondom prijken er 21” RS Spyder Design velgen in antraciet grijs. De Cayenne GTS heeft tevens een 10 mm verlaagd sportonderstel en is standaard uitgerust met luchtvering.
De Cayenne GTS rekent op de potente 4.0-liter twin turbo V8 benzinemotor. Goed voor maar liefst 500 pk / 660 Nm wat 40 pk / 40 Nm meer is dan voordien. Dankzij de slimme vierwielaandrijving en herziene 8-traps Tiptronic S-automaat zijn de rijprestaties “merkbaar” beter aldus de Duitse autoconstructeur. Reken op een 0-100 km/u sprint in 4,4 seconden en topsnelheid van 275 km/u.
De eerdergenoemde vierwielaandrijving (Porsche Traction Management (PTM) genaamd) is voorzien van een apart waterkoelcircuit. Die technologie is overgenomen van de Cayenne Turbo GT topversie (die hier niet meer beschikbaar is) en het stabiliseert de continue belastbaarheid. Pakweg bij het (vlotjes) rijden op circuit of op bergwegen! Ook de fuseelagers op de vooras komen over van de GT. Deze verhogen dan weer de negatieve wielvlucht (0,58 graden) wat een grotere wendbaarheid en uitzonderlijke rijdynamiek met zich meebrengt. Ongetwijfeld interessante weetjes voor de buurman/vrouw!
De nieuwe Cayenne GTS is de jouwe vanaf minstens 150.200 euro of 153.900 euro als je de Coupé wilt. Beide modellen zijn vanaf NU te bestellen in de Belgische Porsche Centre, deze zomer worden de eerste exemplaren afgeleverd.
Welke prijs durft Porsche te vragen voor hun zuiver elektrische Macan Electric SUV met momenteel 387 pk of 584 pk?
Aan keuzemogelijkheden geen gebrek in het geval van de populaire Porsche Macan SUV. Zo blijft de vernieuwde Macan met verbrandingsmotor nog eventjes beschikbaar tot de interesse (of Europese homologatie) wegvalt. Dan is het volledig aan de zuiver elektrische Porsche Macan! Deze krijgt – in primeur – het het veelbelovende VAG Group PPE platform mee wat resulteert in prima binnenruimte, moderne technologie en supersnelle laadtijden. Qua looks oogt de Macan Electric relatief herkenbaar met de nodige designinvloeden van de Taycan, het eerste (en bijzonder succesvolle) EV product van Porsche.
In Zuffenhausen rekenen ze momenteel op slechts twee Macan Electric varianten, in de loop der jaren zullen er vermoedelijk uitvoeringen bijkomen. De Macan 4 Electric is de instapper van dienst maar heeft weinig te klagen dankzij twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving) en een systeemvermogen van 387 pk. Of zelfs 408 pk in overboost met Launch Control! Een volle batterij (100 kWh bruto) brengt je 612 km (WLTP) ver.
Ondanks de afwezigheid van een turbo spreekt Porsche volmondig over de Macan Turbo topversie. Deze SUV EV is 584 pk (of 639 pk in overboost) sterk wat resulteert in een 0-100 km/u chrono van slechts 3,3 seconden. Met een iets rustigere/sportieve rijstijl zou een actieradius van 592 km haalbaar moeten zijn.
Beide laden aan maximaal 11 kW (AC) of 270 kW (DC). In de koffer van de Macan EV past er 540 à 1.348 liter bagage.
Belgische prijs Porsche Macan Electric
Macan 4: vanaf 88.100 euro
Macan Turbo: vanaf 120.700 euro
Ter vergelijking, de Belgische prijzen voor de Macan met benzinemotor:
Naamloze basisversie (265 pk): vanaf 73.695 euro
Macan T (265 pk): vanaf 78.900 euro
Macan S (380 pk): vanaf 83.713 euro
Macan GTS (440 pk): vanaf 100.762 euro
Een Belgische bestelbon voor jouw Porsche Macan Electric droomconfiguratie kan je reeds tekenen. Wat extra budget voor leuke opties/extra’s lijkt wel essentieel. De eerste exemplaren worden in het najaar van 2024 verwacht!
Speciaal voor imposant (en emissievrij) circuitplezier komt Porsche met de Taycan Turbo GT topversie, zowaar goed voor maximaal 1.108 pk en een 0-100 chrono van 2,2 seconden!
Recentelijk werd de populaire Porsche Taycan grondig opgefrist. Dit met een frisse neus, nieuwe technologie, meer rijbereik en krachtige motoren. Toch was er blijkbaar nog vraag/ruimte voor een waardig topmodel, dat is de Taycan Turbo GT geworden. Mooi in analogie met de Cayenne Turbo GT … en nakende Panamera Turbo GT?
De Taycan Turbo GT is gebouwd met het oog op messcherpe circuitprestaties en kroont zich alvast tot de krachtigste serie-productie Porsche aller tijden! Dit dankzij een knappe gewichtsbesparing (-75 kg) en straffe hardware (sportief rubber, keramische remschijven, Active Ride ophanging, …). Ook zijn er specifieke visuele elementen zoals de aangepaste voorbumper (mét aeroblades), Victory Gold remklauwen en adaptieve spoiler.
Binnenin draait het om véél koolstofvezel, zwart leder en alcantara (dat Porsche Race-Tex noemt). Kuipzetels dragen bij tot “een meer sportieve” rijbelevenis maar zonder meerprijs kan je deze ook inwisselen voor meer comfortabele (en 18-voudig instelbare) exemplaren.
Porsche Taycan Turbo GT met of zonder Weissach Pack?
Porsche levert je Taycan Turbo GT zowaar gratis (?) af met of zonder Weissach Pack. Met die laatste wordt het best bloedserieus want dan schrappen ze nog meer isolatie, het premium audiosysteem, één (van de twee) laadklep én zowaar de volledige achterbank. Goed voor nogmaals 70 kg gewichtsbesparing. En inderdaad, je EV komt dan met slechts twee zitplaatsen en een hoop extra kofferruimte. Voorzien van naakte koolstofvezel! En met Weissach Pack prijkt er achterop een vaste (imposante) spoiler.
De elektrische aandrijflijn van de Porsche Taycan Turbo GT resulteert in 789 pk … of 1.034 pk met launch control. Of 1.108 pk / 1.340 Nm dankzij de overboost functie (gedurende twee seconden)! Goed voor een 0-100 km/u sprint in 2,3 of 2,2 seconden. De 200 km/u mijlpaal haal je in 6,6 of 6,4 seconden. De topsnelheid van 305 km/u moet ongetwijfeld volstaan.
Zowel op de Nürburgring (7 minuten en 7 seconden) en Laguna Seca (1 minuut en 27,87 seconden) zette Porsche een recordtijd neer met de Taycan topversie. Dat moet helpen om hem te differentiëren met zijn voornaamste concurrentie in de vorm van de Tesla Model S Plaid.
Bij de Belgische Porsche verdeelpunten kan je een Taycan Turbo GT (met Weissach Pack) bestelbon tekenen in ruil voor 255.300 euro. Maar ook hier is er nog enige ruimte tot personalisatie. Voorzie dus best wat extra budget. De eerste exemplaren worden nog dit voorjaar afgeleverd!