De Renault Captur Concept zou als basis dienen voor twee nieuwe productiemodellen.
De Renault Captur, een klein crossover concept onthuld op het autosalon van Genève, zou volgens insiders ontwikkeld worden tot twee nieuwe productiemodellen. De mainstream versie wordt volgens hen een kleine vijfdeurs gelijkaardig aan de Nissan Juke, die ook hetzelfde Renault-Nissan Alliance platform meekrijgt. Het andere model wordt een driedeurs met enkele unieke design kenmerken. Denk aan een Range Rover Evoque, maar in het klein.
De coupé versie zou de eerste in zijn klasse kunnen zijn en biedt Renault een ongewoon model aan met een gelijkaardige aantrekkingskracht als de Mini Cooper en de Citroën DS3, waarvoor Renault voorlopig geen concurrenten heeft. De vijfdeurs productieversie van de Captur wordt verwacht binnen twee jaar, de driedeurs zou kort daarop volgen. (Via:Autocar)
Gerelateerde artikels
Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert.
De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter.
Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic).
De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.
Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid
De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP).
Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!
Met de futuristische ID Code Concept wil Volkswagen haar Chinese klanten enthousiasmeren met een fris design, innovatieve technologieën en snelle ontwikkeling.
Op de Auto China 2024 (lees: Autosalon van Shanghai) toont Volkswagen met enige fierheid de knappe ID Code Concept. Met deze design-showauto gunt VW een glimp van een nieuwe designtaal en technologiestandaard voor toekomstige VW modellen in China. Kwestie van het (gigantische) economische potentieel van deze markt naar waarde te schatten…
Met een aangescherpte merkbeleving wil Volkswagen – na reeds 40 jaar Chinese aanwezigheid – proberen om nieuwe klantengroepen aan te boren. Zo lanceren ze hier spoedig het elektrische ID UX submerk waarmee ze mikken op jongere klanten. Daarvoor zullen ze inzetten op hippe maar vooral volledig elektrische en “lifestylegeoriënteerde” modellen! Inderdaad, zoals de ID5!
Tegen 2030 willen de Duitse autobouwer uit Wolfsbrug hier (ruim gerekend) meer dan 30 nieuwe modellen lanceren. Onder de made in China noemer zetten ze volop in op lokale technologische ontwikkeling, een eigen R&D centrum (Anhui) en partnerschappen (XPENG, Horizon Robotics en Thundersoft) wat moet resulteren in kortere ontwikkelingscycli.
Of toekomstige Volkswagen modellen in Europa eveneens designelementen zullen overnemen van de ID Code Concept is niet direct duidelijk. Deze zal op termijn resulteren in een groot SUV EV productiemodel. Eentje die ontworpen is om volledig autonoom te rijden (level 4)!