Wie vindt dat de Renault Koleos zijn uiterlijk én zijn prijs niet meevallen, kan voortaan de Dacia Stepway kopen. Als je in Zuid-Amerika woont, that is.
Renault heeft voor de Zuid-Amerikaanse markt deze SUV-wannabe-versie van de Dacia Sandero gemaakt. De Sandero kreeg -uiteraard- meer bodemvrijheid, een nieuwe grille, nieuwe bumpers, een spoiler en een chrome uitlaat. Benieuwd hoeveel % van de prijs uitgegeven werd aan de uitlaat. 50%?
In Brazilië zal de wagen enkel verkocht worden met een 1.6l motor die over 112pk beschikt. In Argentinië kunnen de kopers ook een dCi diesel kiezen.
Plannen om de Stepway in Europa te verkopen zijn er nog niet, maar mocht het zijn dat de Stepway het zeer goed doet in Zuid-Amerika, zou het wel eens mogelijk zijn. Over de prijs is nog niets bekend.
Gerelateerde artikels
Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert.
De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter.
Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic).
De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.
Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid
De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP).
Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.
Met een deugddoende facelift profiteert de populaire Renault Captur crossover van een meer karaktervolle vormgeving, moderner interieur en nieuwe technologie.
We mogen de funky Renault Captur gerust als trendsetter zien van het populaire crossover segment. Sinds zijn lancering in 2013 werden er 2+ miljoen exemplaren verkocht. Om dat succesverhaal aan te houden trakteert Renault de tweede generatie Captur (2019) nu op een deugddoende facelift.
Op visueel vlak gaan de Fransen relatief ver en introduceren ze hier de actuele look & feel (oa bumpers, lichtblokken, …) die we eerder zagen bij de Clio, Scenic, Espace en Austral. De Grège Perle champagnekleur is nieuw terwijl er ook nieuwe velgen (16” à 19”) beschikbaar zijn. De Captur Esprit Alpine uitvoering met sportieve details is eveneens nieuw. Leder en chroom werden dan weer geschrapt uit de (talrijke) personalisatiemogelijkheden.
De Captur blijft nog steeds (slechts) 4,23 meter lang net zoals zijn modulaire bruikbaarheid behouden bleef (oa verschuifbare achterbank, vlakke laadvloer en tot 616 liter koffervolume). Wel werd het interieur stevig opgewaardeerd met maximaal een 10,25” digitaal instrumentenpaneel en 10,4” infotainmentsysteem. Die laatste draait in de OpenR topversie op het knappe Android Automotive waarvan zelfs verstokte iPhone gebruikers enthousiast worden. Dit dankzij de vele mogelijkheden, vlotte werking en logische opbouw!
Onder de motorkap van de Renault Captur facelift vinden we gekende krachtbronnen terug. Instapper van dienst is nog steeds de 1.0-liter TCe driecilinder met 90 pk en handbak. Daarboven prijkt de 1.3-liter TCe benzinemotor met 160 pk, EDC automaat en zuinige 48V mild hybride ondersteuning. Al is er ook een Captur E-Tech Full Hybrid met 145 pk en 205 Nm. Of de 100 pk sterke 1.0 TCe LPG in België aangeboden zal worden is nog niet duidelijk.
De Renault Captur facelift komt in drie verschillende uitvoeringen (Evolution, Techno en Esprit Alpine). Belgische prijzen en een lanceringsdatum volgen later!
Met een Belgische prijs van net geen 19.000 euro blijft de nieuwe Dacia Duster SUV aantrekkelijk geprijsd.
Dacia heeft de populaire Duster SUV volledig vernieuwd. De derde generatie Duster (codenaam P1310) bouwt graag verder het succes van zijn gelijknamige voorgangers. De nieuwe Dacia Duster blijft wel volmondig trouw aan de merkwaarden en combineert een voor zijn segment betaalbare prijs met een nog ruimer interieur. In de koffer is er plaats voor 472 à 1.373 liter bagage.
Naast de frisse vormgeving werd voornamelijk het interieur gemoderniseerd. Zowel op vlak van afwerking/materiaalgebruik als qua aanwezige technologie. Tegelijk maakt de Beige Sandstone koetswerkkleur zijn opwachting naast zes andere gekende tinten. Op de optielijst staan er 18” alu velgen.
De Dacia Duster gammafolder omvat vier uitrustingsniveau’s (Essential, Expression, Extreme en Journey) en evenveel motorisaties. Grotendeels draait het om de 1.2-liter TCe driecilinder turbobenzinemotor met 130 pk, 48V mild hybride ondersteuning en de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Optioneel is deze uitvoering verkrijgbaar met vierwielaandrijving (4×4).
Diesels blijven achterwege, wel is er nog steeds een groene ECO-G LPG variant met 100 pk. Gloednieuw is de zuinige Duster Hybrid 140 … met 140 pk en de automatische (innovatieve) versnellingsbak. De Roemeense autobouwer claimt dat deze aandrijflijn tot 40% zuiniger is tijdens stedelijke verplaatsingen.
Belgische prijs Dacia Duster (2024):
ECO-G Essential: vanaf 18.990 euro
ECO-G Expression: vanaf 20.990 euro
TCe 130 Expression: vanaf 20.490 euro
TCe 130 4×4 Expression: vanaf 24.990 euro
Hybrid 140 Expression: vanaf 26.190 euro
TCe 130 Extreme: vanaf 23.990 euro
ECO-G Journey: vanaf 22.690 euro
TCe 130 Journey: vanaf 24.190 euro
Hybrid 140 Journey: vanaf 27.890 euro
Tegen de lente van 2024 staat de nieuwe Duster bij de Belgische Dacia verdelers te blinken. Kort erop worden de eerste exemplaren afgeleverd.