Officieel: BMW i5 Touring G61 EV (2024)Met maximaal 1.700 liter laadvolume is de zuiver elektrische BMW i5 Touring nieuwkomer net zo functioneel als de klassieke 5 Reeks Touring met verbrandingsmotor.

Net zoals het geval bij de nieuwe BMW 5 Reeks berline is de praktische 5 Reeks Touring nu ook beschikbaar als zuiver elektrische i5 Touring (codenaam G61E)! Designmatig ogen beide varianten zo goed als identiek, enkel de gesloten grille en het ontbreken van uitlaatmonden zijn directe weggevers. Ook binnenin krijgt de BMW i5 Touring een modern infotainmentsysteem mee naast een hoogwaardige afwerking en talrijke rijhulp- en veiligheidssystemen.

In de koffer van de i5 Touring past er 570 liter bagage. Met de achterbank neergeklapt (40:20:40) ontstaat er een vlakke laadvloer en loopt het laadvolume op tot 1.700 liter. Identiek dezelfde cijfers als de reguliere 5 Reeks Touring trouwens!

De BMW i5 eDrive40 Touring heeft één elektromotor op de achteras die 340 pk / 430 Nm produceert. De 0-100 km/u sprint is voorbij in 6,1 seconden en bij 193 km/u is de topsnelheid bereikt. Een volle batterij (81,2 kWh) creëert een actieradius van 483 à 560 km.

De i5 M60 xDrive Touring topversie doet het met twee elektromotoren (voor+achteraan) en dus vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt maximaal 601 pk / 820 Nm en zo sprint je in 3,9 seconden (!) naar 100 km/u. Pas bij 230 km/u is het gedaan met accelereren. Ook hier is de accupack 81,2 kWh groot al geraak je er maar 444 à 506 km ver mee.

Aan een klassieke laadpaal of Wallbox kan je beide motorisaties opladen aan 11 kW (of 22 kW optioneel). Snelladen lukt zowaar aan 205 kW (DC).

De Belgische prijs van de BMW i5 Touring begint bij 76.300 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor de talrijke (leuke) extra’s en enige vorm van personalisatie. Een i5 M60 xDrive Touring bestelbon is pas mogelijk mits je 111.900 euro neertelt. De lokale BMW Verdeler helpt je ongetwijfeld graag verder met een passende configuratie. Tegen de zomer verwachten we de eerste leveringen.