Officieel: Porsche Panamera 972 PHEV (2023)Dit is de derde generatie Porsche Panamera met frisse looks, moderne technologie, extra comfort én krachtige (plug-in hybride) motoren!

Wederom feest in Stuttgart want na de vernieuwde Cayenne SUV vieren ze bij Porsche nu ook de derde generatie Panamera berline (codenaam: 972). Zelf spreken ze vol lof over een gloednieuwe Panamera, onderhuids hebben ze toch vooral verder gewerkt op de bestaande architectuur. De Duitse sportwagenbouwer heeft het momenteel enkel over de Panamera sportberline (5,052 m lang) en diens verlengde Executive uitvoering (5,202 m). Maakt de praktische Panamera Sport Turismo nog zijn opwachting?

De grondig vernieuwde looks (meer hoekig/strak/sportief ipv zacht) verleent de Panamera een nog expressievere en sportievere uitstraling aldus Porsche. Bovenaan de nummerplaat zit er een extra luchtinlaat voor extra motorkoeling. De Panamera Turbo varianten kunnen zich vanaf nu beter onderscheiden, ondermeer met een aangepaste bumpers, uitlaatmonden en specifieke Turbonite accenten rondom.

Binnenin vinden we naast de hoogwaardige afwerking ook een mooie mix van digitale en analoge bedieningselementen terug. Het centraal gepositioneerde infotainmentssysteem wordt krachtiger én nog veelzijdiger. Mits opleg krijgt deze het gezelschap van een extra passagiersdisplay (10,9”) aan zijn rechterzijde. Zonder verdere details te geven spreekt Porsche over een breed scala aan rijhulpsystemen.

Nieuwe Porsche Panamera zet sterk in op PHEV

De gloednieuwe Porsche Panamera zal beschikbaar zijn met maar liefst vier zuinige plug-in hybride motorisaties! De Panamera Turbo e-Hybrid topversie combineert een 4.0-liter V8 met elektromotor, tezamen goed voor 680 pk / 930 Nm! Daarmee zit je in 3,2 seconden aan 100 km/u, pas bij 315 km/u is het gedaan met accelereren. Dankzij een 25,9 kWh accupack kan de Panamera PHEV geen 100 km zuiver elektrisch (en dus emissieloos) rijden! Dankzij een nieuwe boordlader (11 kW AC) kan je sneller laden, minder dan 3 uur moet volstaan. Details van de andere varianten gaf Porsche nog niet vrij.

Liever een klassieke benzinemotor? Dan kan je voor de Panamera (met achterwielaandrijving) of Panamera 4 (met vierwielaandrijving) gaan waarbij de 2.9-liter V6 een gezonde 353 pk / 500 Nm produceert. De toevoeging van een krachtigere Panamera S, Panamera GTS en Panamera Turbo (S) motorvariant zou niet geheel onlogisch zijn. Al ligt de focus van Porsche duidelijk op de Panamera plug-in hybride varianten.

Dé technische nieuwigheid van deze Porsche Panamera is het innovatieve Active Ride systeem waarbij de luchtvering voor nog meer comfort of dynamiek kan zorgen. Dit door middel van “te leunen” in de bochten zoals een motorfiets dat doet. Het systeem is wel optioneel, standaard krijg je gelukkig reeds het Active Suspension Management en luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie.

Bij de lokale Porsche Centre kan je NU reeds een nieuwe Panamera bestelling plaatsen. De eerste leveringen zullen plaatsvinden vanaf maart 2024. De Belgische prijzen starten bij 112.120 euro (Panamera), 116.340 euro (Panamera 4) of 199.620 euro (Panamera Turbo E-Hybrid). Voorzie best toch wat extra budget voor een leuke configuratie!