Audi TT gaat op pensioen (2023)Na een carrière van 25 jaar en drie generaties stuurt Audi het sportieve TT icoon op pensioen. Dag en bedankt hé!

Na drie generaties en meer dan 660.000 exemplaren is het verhaal van de Audi TT voorbij. Blijkbaar is er weinig tot geen interesse meer voor compacte sportwagens, zeker de Europese consument zit liever hoger en ruimer (lees: SUV). Gezien de peperdure elektrificatie moet Audi harde keuzes maken en worden commercieel “moeilijkere” modellen dus geschrapt.

Op 10 november 2023 produceerde Audi de allerlaatste TT (nummer 662.762 blijkbaar) geproduceerd in de Györ fabriek te Hongarije. Meer specifiek was het een TT S uitvoering, de 2.0-liter TFSI benzinemotor produceert dus 320 pk / 400 Nm. Tezamen met de 7-traps DSG automaat en quattro vierwielaandrijving goed voor 0-100 sprintjes in 4,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u!

Tijdens de Frankfurt Motor Show 1995 toonde Audi de speelse TT voor het eerst, drie jaar later stond de Tourist Trophy in de showrooms. En net voor de millenniumwissel werd de dakloze TT Roadster toegevoegd aan het aanbod. Uiteraard gaat de aandacht van menig autoliefhebber naar de TT RS topversie met de befaamde 2.5-liter FSI vijfcilinder benzinemotor! Daarvan kregen we reeds een dag-en-bedankt-hé hommage (lees: final edition) in de vorm van de gelimiteerde TT RS Coupé Iconic Edition.

In 2014 kon de pret duidelijk niet op met de TT Allroad en TT Sportback conceptmodellen. Productiemodellen bleven wel achterwege. Wel zou Audi plannen hebben om de TT benaming te recycleren, vermoedelijk voor een EV crossover met sportieve aspiraties.

Vermoedelijk heeft de lokale Audi verdeler wel nog enkele stockwagens staan. Maar eens die verkocht zijn lijkt het écht gedaan voor de TT zoals we hem een kwart eeuw gekend hebben!

Audi TT gaat op pensioen (2023)