Officieel: Mazda Iconic SP Concept EV BEV wankelmotor (2023)Met de knappe Iconic SP Concept en diens ingenieuze EV aandrijflijn geeft Mazda aan dat ze werk maken van een nieuwe generatie compacte RX of MX-5 sportwagen.

Zoals verwacht presenteerde Mazda een sportieveling op hun Japan Mobility Show. Eentje met een heerlijk lijnenspel, smalle grille, wegklappende koplampen, vlinderdeuren, prachtige derrière en de ietwat flamboyante Viola Red koetswerkkleur. Ook het interieur straalt een hoop rijplezier uit met een simplistisch dashboard, sportzetels en een lage zitpositie. Kijken we hier naar de volgende generatie MX-5 sportwagen (met hardtop?) of plant Mazda met de Iconic SP Concept een opvolger voor de RX-7 en RX-8?

Momenteel is en blijft de Iconic SP een conceptmodel maar de positieve reacties zullen alvast productieplannen versnellen. Met zijn riant formaat (4,18 x 1,85 x 1,15 meter) is hij alvast groter dan de huidige MX-5 die alreeds behoorlijk gegroeid was. Met een wielbasis van 2,59 meter is er binnenin alvast voldoende ruimte voor (grotere) volwassen personen. De gewichtsverdeling van 50:50 zit alvast goed maar met 1.450 kg op de weegschaal is de Iconic SP alvast een pak zwaarder.

Net zoals bij de MX-30 R-EV is er hier een wankelmotor aanwezig, hetzij met twee schijven (two rotor). Inderdaad, net zoals bij de voormalige RX-7 en RX-8! Hier zorgen ze voor energieproductie waarmee de elektromotor(en) aan de slag gaan, desgewenst op basis van e-fuels, waterstof of plug-in techniek. Mazda spreekt van 370 pk systeemvermogen.

We zijn benieuwd wanneer er hiervan een productiemodel opduikt bij de lokale Mazda verdeler!