BYD plant stevig Belgisch offensief met drie modellen (2022)Het Chinese BYD – Build Your Dreams – plant in het najaar een Belgische marktintroductie, per direct met drie interessante – en zuiver elektrische – modellen!

Na MG (BIAC), Polestar (Geely) en Lynk & Co (Geely) komt er met BYD binnenkort opnieuw een autoconstructeur met Chinese wortels naar België. Het drieletterwoord spreek je op z’n Engels uit en staat voor Build Your Dreams. De échte connaisseurs kennen deze Chinese autobouwer al van de Brusselse taxi’s of bussen op Brussels Airport.

Als alles goed loopt start de Belgische BYD verkoop in oktober, onze Nederlandse buren nog net zouden iets vroeger aan de beurt zijn. In Noorwegen is BYD reeds enkele maanden actief, niet onlogisch gezien de enorme EV interesse daarginds. Verdere Europese expansie omvat Noorwegen, Israël, Zweden, Duitsland en Denemarken. Mits succes kunnen daar snel andere landen bijkomen.

BYD start met drie interessante EV’s!

Het Europese offensief van BYD omvat zowaar drie zuiver elektrische modellen! Speerpunt wordt de BYD Atto 3 (crossover) met 204 pk en een 60 kWh accupack (420 km rijbereik WLTP). Toch zijn het vooral de interieur”gadgets” die de aandacht naar zich toe trekken zoals een infotainmentsysteem dat je kan draaien (horizontaal/verticaal) én bespeelbare gitaarsnaren in de deuren.

Daarboven vinden we de Han (luxueuze vlaggenschip) en Tang (luxueuze SUV met zeven zitplaatsen) terug. Reken ook hier op een werkbaar rijbereik van respectievelijk 521 km en 400 km en deftige prestatiecijfers.

Belgische prijzen van de Atto 3, Han en Tang gaven de Chinezen nog niet vrij. In Noorwegen betalen ze (inclusief de nodige overheidssubsidies) ongeveer 60.000 euro voor de Tang. Wel benadrukken ze het hoogtechnologische karakter en premium interieur.

Eveneens onduidelijk is met wie BYD in zee gaat als lokale partner voor de Belgische (en Luxemburgse?) markt. In tegenstelling tot Polestar en Lynk & Co zou BYD opteren voor klassieke (fysieke) verkooppunten. Vermoedelijk (zeer) dicht bij Toyota en Lexus concessies, als we de geruchten mogen geloven maakt Inchcape (importeur Toyota en Lexus BeLux) de meeste kans. In Nederland werd Louwman reeds bevestigd. Voor de Zweedse en Duitse markt werd er voor Hedin Automotive gekozen.